Het landelijk examen voor vrijstelling op het groot vaarbewijs is deze maand erkend door het ministerie. In maart starten de eerste cursisten bij het Nova College en Edumar aan de opleiding die speciaal bedoeld is voor schippers van rondvaartboten in Amsterdam. Voor aanmelding moeten zij tenminste negentig vaaruren kunnen aantonen en in het bezit zijn van een klein vaarbewijs en een marifoon-certificaat.
In januari vorig jaar werd tijdens een bijeenkomst van Koninklijke BLN-Schuttevaer besproken dat er een opleiding moest komen voor rondvaartschippers. Veel van hen voeren onder het Giethoorn-arrest met een klein vaarbewijs. Dat maakt het mogelijk zonder groot vaarbewijs met een open boot of vergelijkbaar schip met passagiers op zone 4-vaarwater te varen.
Gemeentes kunnen dit met vergunningseisen en plaatselijke verordeningen verbieden. Han van Roozendaal van de Zaanse School (en voormalig onderwijscoördinator voor de binnenvaart) kreeg opdracht van vier Amsterdamse reders om dit examen snel te ontwikkelen.
Verbieden
Er was dringend nieuwe flexibele instroom nodig van schippers met papieren. Daarnaast was de verwachting dat de gemeente Amsterdam het varen onder het Giethoorn-arrest zou gaan verbieden. “Als je aan de vereisten voldoet, ben je toegelaten voor het eerste examen”, vertelt Van Roozendaal. “Gedurende de opleiding moet je nog negentig vaardagen maken en gaandeweg naar het toelatingsexamen doe je nog drie examens. Je krijgt een aantal portfolio-opdrachten waarin je praktijksituaties moet oplossen, zoals vaarroutes plannen met brugbediening en draaitijden. Vragen over welk boeienstelsel van toepassing is, zul je niet tegenkomen, de opleiding is praktijk- en vaargericht.”
Van Roozendaal voegt toe: “Het is goed dat er nu een opleiding is voor rondvaartschippers. Het is eigenlijk te gek dat je met zestig passagiers op een 20-meterschip mag varen zonder gedegen opleiding. Met een bus mag dat niet, met een schip wel.”
Met deze opleiding is er nu voor elke vorm van binnenvaart een praktijkexamen.
Volledig apekool, gewoonweg weer een verdienmodel voor de overheid geïnitieerd door de Europese Unie