Door het sterk groeiende aantal passagiers op de Amsterdamse veren zijn er volgens Pieter Litjens, wethouder verkeer en vervoer van de gemeente, tot 2030 tien nieuwe veren nodig. De vloot wordt de komende jaren geleidelijk elektrisch en daarmee uitstootvrij gemaakt.

“Sinds de 14e eeuw groeien de veerdiensten over het IJ met de stad mee. Die groei is de afgelopen jaren enorm snel gegaan. Daarom is het noodzakelijk dat de vloot wordt uitgebreid”, vertelt Litjens. “Voor de verbinding met Amsterdam-Noord is het heel belangrijk dat we de komende jaren meer en bovendien schonere veren krijgen, die vaker gaan varen.”

 

Bruggen

De stad breidt uit in Amsterdam-Noord. Dat resulteert in een forse reizigerstoename voor de IJveren. Met name op het Buiksloterwegveer neemt de druk toe.

“Tussen 2015 en 2030 verdubbelt hier het aantal reizigers. Daarom breiden we de vloot op de centrale veerverbindingen (Buiksloterwegveer, IJpleinveer en NDSM-veer, red.) uit en werken we aan spreiding van reizigersstromen.”

Het Oostveer komt in 2025 te vervallen, na de ingebruikname van de Javabrug. Het Distelwegveer komt mogelijk in 2030 te vervallen als wordt besloten tot een vaste oeververbinding bij het Stenen Hoofd.

 

Vanaf 2022 uitstootvrij

Met openbaarvervoersbedrijf GVB zijn afspraken gemaakt over het duurzaam maken van de IJveren. De meeste huidige veren varen nu nog op diesel, maar de twee recent aangeschafte schepen zijn serie-hybride modellen. Deze varen schoner dan de dieselschepen.

In de toekomst worden de schepen voorzien van een plug-in hybride aandrijving en daarmee varen ze dan in principe volledig elektrisch. “Vanaf 2019 starten we met de voorbereiding van de inzet van de hybride schepen, zodat we vanaf 2022 uitstootvrij gaan varen op het IJpleinveer en vervolgens op het Buiksloterwegveer, waarna de andere veerverbindingen volgen.”

De vijf nieuwe veren voor de verbindingen over het Noordzeekanaal zullen ook plug-in hybride schepen worden.

tekst en foto: Evert Bruinekool

 

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.