De Tuin van de Vier Windstreken aan de Kralingseplas bleek een schitterende, nieuwe Wandelgang-locatie – met vriendelijke bediening, en een voortreffelijk walking diner. 150 ‘vakantie-uitgeruste’ Wandelgangers hoorden de Rotterdamse havenbaas Allard Castelein aan die het gezelschap op sympathieke wijze in een taal die scheepvaart ligt, bijpraatte over vervoer en de toekomst van nog altijd Europa’s grootste haven. Voeg daarbij een late zon die over het water De Tuin beroert en je hebt alle ingrediënten voor een superavond.
En ja, daar was iedereen het over eens: De Tuin past de Wandelgangers als een jas, bovendien was het ook nog eens gezellig, vond ook Allard Castelein. De druk bezette CEO van het Havenbedrijf stak meteen van wal met de opmerking dat de binnenvaart een sterk gewaardeerde sector is en als partner een grote rol speelt in de haven. Geen zeehaven zonder binnenvaart, de schoonste vervoerder tot dusver!
Niettemin klopt het milieu aan de deur voor een groenere economie en de energietransitie gaat ons allemaal enorm raken. 50 procent van de overslag in Rotterdam is fossiel. Rotterdam is het grootste koolstofknooppunt ter wereld. 80 tot 90 procent uitstootvermindering om de opwarming tot 2 graden te reduceren is een essentieel doel dat meer vraagt dan alleen het licht uitdoen. Een significante verandering is gaande waar niemand aan voorbij kan, ofwel: disruptie vereist!
De markten worden opgeschud
Disruptie betekent dat markten worden opgeschud door organisaties met verrassende producten en diensten, innovatieve businessmodellen, agressieve marketingstrategieën en innovatieve manieren van organiseren en managen. Daarbij valt het magische, nieuwe begrip ‘blockchain’, gedistribueerde databases die alle facetten in de vervoersketen registreren, waardoor een brede samenwerking ontstaat, processen optimaliseren en wachttijden minimaliseren. De digitale wereld moet hierbij worden omarmd. Verbinden is het kenwoord!
Hoe kunnen wij als particuliere ondernemers inspelen op blockchain-technologie, vroeg Remco Pikaart.
Casteleins antwoord (samengevat): Je zit op de lading en hebt een heel belangrijke rol in de keten. Verandering begint op de achterkant van een envelop. Denk na over snellere doorlooptijden, lagere kosten, minder risico’s en de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe business. Bedenk ook dat een gezonde marktwerking door een almachtige management laag wordt geblokkeerd. Soms zijn systemen van elkaar vervreemd. Doelgericht schuiven met het bestaande is voor progressie onontkoombaar.
Blokchain doorbreekt managementblokkades. Daarbij komt dat klimaatverandering, wereldwijde veranderingsmodulering, overgangen en systeeminnovaties, innovatievere bouwstenen verlangen dan waar ons existeren op gestoeld is. Verandering is complex en verlangt durf. Lanceer je visie naar opdrachtgevers en laat je als sector vertegenwoordigen. De hele waardeketen zal twee stappen achteruit moeten om er één vooruit te komen.
Verandering omarmen
Volumestromen veranderen, in- en export groeien en de containeroverslag draait als een tierelier. Natuurlijk kan alles beter, immers vanaf Maasvlakte II zou er 45 procent over water gaan, wachttijden moeten geminimaliseerd worden. De breakbulk heeft het lastig, offshore zwaar. We zien te veel groot materieel in de haven dat op het Noordzeeplat werkzaam moet zijn. Achteroverleunen kan niet, Shell, Chevron en BP investeren enorme bedragen , net als grote vervoerders. De biochemie heeft hierbij de toekomst.
Allard Castelein vraagt hulp bij de transitie waar we als bedrijfsleven voor staan, waardoor sectoren overeind blijven en Rotterdam blijft draaien. Doelen halen is niet makkelijk, niettemin is transitie geen bedreiging maar biedt die volop kansen.
‘Kan het beter?’, is een vraag die wanneer we over de schouder kijken reeds veel heeft opgebracht. Om als vervoersland op kop te blijven en omdat het zo enorm belangrijk is, zou een ‘minister Blockchain’ wellicht de koers aan kunnen geven.
Hierna kreeg het buffet volop aandacht, werd er een ‘maritieme blockchain’ aan de bar geboren en discussieerden de Wandelgangers zich naar de toekomst.
tekst en foto’s Johan de Witte