De Mainfranken past in de indrukwekkende serie tankers van het Maxcube-ontwerp. VEKA heeft er sinds 2002 maar liefst bijna tachtig van gebouwd. Dat bewijst hoe succesvol het ontwerp is.
“Het is een beproefd en degelijk concept. Maar inmiddels hebben we een nieuw ontwerp met een andere rompvorm”, vertelt Reinier Platschorre. Hij was als projectmanager van VEKA verantwoordelijk voor de coördinatie en begeleiding van de afbouw, die in VEKA’s thuishaven Werkendam plaatsvond. “De eerste schepen met dat nieuwe ontwerp worden de LNG aangedreven tankers die we momenteel bouwen.”
Opdrachtgever voor de bouw van de Mainfranken is MTS (Main Tank Schifffahrtsgesellschaft) uit Wörth am Main. “Dit type vaart uitstekend en heeft een mooi golfbeeld. Mede dankzij de ABC-motor van 1.500 pk. De snelheid van 20 kilometer die tijdens de proefvaart werd gehaald, zegt genoeg”, aldus Platschorre. “Het ontwerp is in de loop der jaren uiteraard ook steeds verder doorontwikkeld.”
Keuzes
Het casco is gebouwd op VEKA’s eigen werf in het Poolse Plock. Afgelopen november arriveerde het in Werkendam. De – geslaagde – proefvaart was 10 maart.
De type C-tanker is 110 x 11,45 x 5,40 meter en beschikt over tien gecoate tanks van 380 kuub per stuk. Het is een strak schip geworden. De leidingstraat is dubbel uitgevoerd, waarmee de Mainfranken geschikt is voor het vervoer van twee partijen tegelijk. “Ze zijn compleet gescheiden. Zelfs het dampretoursysteem.”
Platschorre is onder de indruk van de keuzes die MTS heeft gemaakt als het gaat om veiligheid, bescherming van het milieu en de ergonomie voor de bemanning. “Zo wilden ze geen losse slangen voor het strippingsysteem, maar vast leidingwerk.”
Jojo’s
“De dampretourleidingen zijn uitgerust met line blind-afsluiters – jojo’s in de volksmond – in plaats van schuifflenzen. Dit is gedaan om lekkage bij het bedienen te voorkomen. Zelfs de aftapplug van de jojo’s is vervangen door een kleine afsluiter. Ook dit is weer gedaan om het kleinste beetje lekkage te voorkomen en het werk voor de bemanning zo makkelijk/efficiënt mogelijk te maken. En het aftappen van het restant dat in de afsluiter kan achterblijven, hoeft niet met een emmer. Er zit een kraantje waar een slang op aangesloten kan worden.”
Nog zo’n extra met het oog op het milieu zit ‘m in de opstaande rand rond het dek, die bedoeld is om lekkage te voorkomen als er bij het laden of lossen iets misgaat. Op de meeste schepen worden de gaten in die rand (nodig om regen- en waswater weg te laten stromen) met een keg afgedicht.
“Maar dan kan er toch nog altijd wat lading doorheen druppelen”, legt Platschorre uit. “Op de Mainfranken is gekozen voor speciale roestvaststalen pluggen met een ring. De gaten kunnen naadloos worden afgedicht dankzij schroefdraad en een seal.”
Sneller ballasten
Ook al komt de Mainfranken uit een beproefde serie, het schip beschikt over enkele doorontwikkelingen. Zo heeft het een andere ballastsysteem.
“Gebruikelijk is een deepwell-pomp midscheeps. Die zuigt op één plek en dan is de capaciteit beperkt. Nu staat er in de voor- en de achtermachinekamer een pomp. Via ejectors en een leiding over de hele lengte van het schip zuigen die via meerdere openingen het water op. Daarmee gaat het ballasten tot drie keer zo snel als normaal.”
Het voordeel daarvan is groot. Met deze extra capaciteit wordt de snelheid van laden en lossen nooit meer beperkt door het ballasten.
De datum voor de doop staat, voor zover bekend, nog niet vast. Platschorre: “MTS combineert de doop met de viering van hun jubileum. Dat gaat in elk geval in Duitsland gebeuren.”