- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPanda uit de wieg van Damen Hardinxveld

Panda uit de wieg van Damen Hardinxveld

- Advertentie -

Delen

Als we bellen voor een interview met Jack Doodewaard staat hij aan de ‘pin’ van de Shoalbuster Bomme om bij een outfall pipe-project voor de kust van Egypte te assisteren. Hij meldt: “Het is beter om Erwin en Chris te praaien, zelf ben ik terug als de Panda wordt gedoopt.” Jack ‘ademt’ liever vrijheid dan kantooratmosfeer en draait zijn toer mee in de company die inmiddels zeven werkschepen telt.

Het is de 23e als de Panda langszij een ponton vol belangstelling deint op de golfslag van een passerend koppelverband en mevrouw Kok-Den Breejen de champagnefles begeleid door “ik doop u Panda, en wens bemanning en schip een goede vaart”, tegen de Multi Cat 2712 aan barrels zwiert. Directeur Jos van Woerkum van Shipyard Damen en de eigenaars zijn in hun sas. In één keer goed, applaus!

Zoals gebruikelijk is Damen Hardinxveld voor klanten tijdens een oplevering the place to be. “Elk nieuw schip is een feestje waard. Inmiddels een traditie die we erin houden”, zegt Jack. “Werk is werk, daar hoort ontspanning bij. Evenals een dankwoord aan de werf. Met name bouwbegeleider Gijs van ‘t Hoog en zijn team.”

 

Dag en nacht klaarstaan

Hiervoor was de Damen-werkhal verbouwd tot evenementenhal, Op het programma speeches, entertainment en een walking diner voor 350 gasten. Dit jaar bestaat Herman Sr. 25 jaar. De grootvader en de vader van Jack deden al zaken met Damen. Inmiddels is de vierde generatie full in charge!

Voor Tug and workboat company Herman Sr. staan directeur Jack Doodewaard, zonen Erwin (als commercieel/operationeel manager) en Chris (technisch manager) evenals zestig tot zeventig medewerkers, van wie 35 al jaren in vaste dienst, dag en nacht klaar.

Waarom weer een splinternieuwe Multi Cat?
“De reden is dat een van onze schepen aan een Australische firma is vercharterd op bareboat-basis en met recht van koop. Dus hadden we een crew vrij. En omdat we zuinig zijn op onze mensen besloten we voor uitbreiding.”
Ook wilden we Unrestricted Navigation-klasse van Bureau Veritas waarmee we op eigen kiel wereldwijd kunnen werken. Dichterbij hopen we met deze Multi Cat onder andere te worden ingezet bij de 4.450 MW windenergie die volgens het Energieakkoord van de SER in 2023 gerealiseerd moet zijn.”
“En het moest, hoe kan het anders, een Damen zijn.”
Waarom?
“De relatie van onze vader en mentor met Shipyard Damen Hardinxveld is na het afnemen van reeds twaalf schepen zakelijk maar zeker ook vriendschappelijk te noemen. Er zit vertrouwen tussen! Damen bouwt werkschepen waarin gebruikerservaring is ingebouwd.
Standaard wordt aangepast. Hier staat bijvoorbeeld VSAT bol op de flying bridge. Deze VSAT heeft een NL-nummer en waar je ook vandaan belt, is het een lokale prijs. De abonnementsprijs is afhankelijk van datasnelheid. Voor communicatie van de bemanning, klanten en bijvoorbeeld dagrapporten naar de opdrachtgever is dat ideaal.

Damen-werkschepen zien er niet alleen gelikt uit maar zijn allround functioneel, duurzaam en behouden een hoge verkoopwaarde. Ofwel: een wereldwijd gewild product!”

De Doodewaards hebben zelf gevaren en weten wat er aan ‘de tros hangt’.

Herinner je een mooie reis?
“Ehhhh… Van Oost-Timor naar Exmouth in Australië was een mooie uitstap. Meestal blijft het binnen Europa. Maar ook aan de offshore-opdracht voor het Belgische ‘Bellwind’ hebben we goede herinneringen.”

 

Damen Shipyards Hardinxveld

Directeur Jos van Woerkum stond in zijn speech stil bij de al twaalf afgenomen schepen door Herman Sr. Met een knipoog naar misschien een dertiende wist hij nog wel een naam uit de Disney berenfamilie die nog niet te water is gelaten. Hij werd echter geïnterrumpeerd door Jack, die meldde dat er uit bijgeloof van een dertiende geen sprake kan zijn. Eventueel een 14e dus, met een lach gevolgd door de claim van een eigen parkeerplaats op het terrein.”

Met twee stuks HS Marine-kranen (type AKC 290 LHE3) voor 11,5 ton/16,50 meter kan dit werkschip in de offshore- en de windmolenindustrie uit de voeten. Het Caterpillar-voortstuwingsvermogen is 1.790 bkW met Reintjes-keerkoppelingen.

Er is een bok om havens te verdiepen. Deze Multi Cat ontwikkelt een trekkracht van 32 ton en 10 knopen snelheid. De Kraaieveld single drum winch trekt 100 ton met een brake van 150. Natuurlijk zijn er tugger pins enzovoort.

Doordat er over elk onderdeel uitvoerig is nagedacht, ervaring ingebouwd, voorzien is van klasse in duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid waar je in extreme omstandigheden op kan rekenen, valt de branche ervoor in katzwijm.

Het is dan ook een krachtpatser die aan alle kanten kwaliteit uitstraalt. Bureau Veritas verleende klasse. Een Panda waarvan Jos van Woerkom zegt: “Prijs-technisch scherp!”

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -