Vrijdag 17 februari is een feestelijke dag voor iedereen die betrokken was bij de bouw van de Emily Brontë, het jongste schip van Scylla Tours. Technisch directeur Robert Reitsma overhandigt tijdens een ‘rondje Dordt’ de sleutels aan de kapitein en hotelmanager. De officiële doop vindt een week later plaats, in Amsterdam en gelijktijdig met die van zusterschip Thomas Hardy. Dat was al in november klaar.
Eind maart beginnen de schepen aan hun eerste cruiseseizoen. Ze zijn beide al voor het hele jaar uitverkocht. De Engelse touroperator Riviera Travel zet de Emily Brontë in voor het Rijnstroomgebied. De Thomas Hardy gaat vooral op de Donau varen.
Ondertussen wordt gewerkt aan het derde schip van deze serie van vier, de Oscar Wide. Die komt in juli in de vaart. Daarna volgt nog de Robert Burns.
Hechte samenwerking
De bouw van nieuwe riviercruiseschepen gaat onafgebroken door bij Scylla Tours. Meestentijds wordt er aan twee (of zelfs drie) schepen tegelijk gewerkt. Een geoliede machine met een vaste club bouwers en onderaannemers en een prominente rol voor Scheepstimmerbedrijf Da-Capo in Hardinxveld-Giessendam, al jaren de vaste afbouwlocatie.
‘Het is een hechte samenwerking. We weten wat we aan elkaar hebben”, vertelt Reitsma. “Maar het wordt nooit routine. We willen elk schip steeds weer net wat beter bouwen dan het vorige. Het mooie is dat ook de andere bedrijven er zo in staan.”
Wuthering Heights
Geheel in de traditie van Riviera Travel is de nieuwe aanwinst genoemd naar een Britse schrijver of schrijfster. Emily Brontë werd wereldberoemd met haar in 1847 verschenen boek Wuthering Heights. Het was haar enige roman, want een jaar later stierf ze aan tuberculose, op 30-jarige leeftijd.
De technische proefvaart was 3 februari. Die verliep volgens verwachting: het certificaat is binnen. “Zo’n proefvaart is niet echt spannend meer. Je weet wat er verlangd wordt. En toch ben je altijd nieuwsgierig naar het geluid en de snelheid. Ook daarin willen we onszelf elke keer verbeteren. De ‘slechtst scorende’ cabine – eentje van het personeel – kwam uit op 52 dB. Vroeger was het spannend of je onder de limiet van 60 bleef…”
Nieuwe schroefconfiguratie
Geluid is een belangrijke factor voor de gasten aan boord. “Ze willen graag cruisen, maar niet horen dat ze op een schip zitten. Zeker ’s nachts. Mensen zijn al in een andere omgeving, horen andere geluiden dan ze gewend zijn; dus slapen ze mogelijk wat lastiger.”
De isolatie is zó goed tegenwoordig. We werken er ook op andere punten aan. Zo hebben we op de Emily Brontë voor het eerst een nieuw schroefontwerp toegepast. Met dank aan Veth Propulsion. We zijn voor de contra-roterende thrusters van een 4- en 5-blads-configuratie overgegaan naar 4- en 7-blads. Op basis van tests en CFD-simulaties kwam dat er als beste uit. Afgaande op wat we nu hebben ervaren, is dat in de praktijk ook zo. Het ziet ernaar uit dat we deze configuratie voortaan zullen toepassen.”
Innovatie
Nieuw op de Emily Brontë is ook het gebruik van kaapstanders op het voorschip. “Die komen van Dijvler”, vertelt Reitsma. “Het is natuurlijk geen nieuw principe – integendeel – maar wel vernieuwend toegepast. Met de lieren en stalen kabels trok de bemanning zich vroeger een breuk. Toen kwamen de Acera-touwen, die lichter zijn maar wel een grotere breeksterkte hebben.”
“Vervolgens zijn we samen met Dijvler gaan onderzoeken: moet dat nog per se met verhaaltrommels of kan het anders? Zo kwamen we op de kaapstanders uit. Een paar slagen eromheen en je schip ligt strak. Raar eigenlijk dat je dat niet veel vaker tegenkomt in de binnenvaart. Het is sneller en compacter: het ruimt lekker op. We hebben nu op het voordek alleen nog de lieren voor de ankers.”
Reitsma prijst de leveranciers en onderaannemers voor hun drang tot verbetering en vernieuwing. “Om die waardering tot uitdrukking te brengen heb ik een ‘innovatie award’ in het leven geroepen. Bij elke oplevering van een nieuw schip reiken we die uit aan een bedrijf dat zich op dat vlak heeft onderscheiden.”
“Bij de Thomas Hardy was dat de werf, Vahali, omdat het het eerste schip was met een flexibel dekhuis, uitgevoerd in aluminium. Dat leverde een belangrijke gewichtsbesparing op.”
“Het is altijd weer een genoegen om met al die bedrijven en mensen samen te werken. Daarom sluiten we de bouwperiode traditiegetrouw af met het rondje om het eiland van Dordrecht. Afgezien van het officiële moment van de sleuteloverdracht is het vooral bedoeld om iedereen te bedanken voor hun bijdrage en inzet.”