De haven van Antwerpen sluit 2016 af met een overslagrecord van ruim 214 miljoen ton aan behandelde goederen. De overslag in containers valt voor het eerst in de geschiedenis uit boven de 10 miljoen TEU. Ook vloeibare bulk laat jaar na jaar groeicijfers optekenen en is met een geschatte jaaroverslag van net geen 70 miljoen ton de tweede pijler waarop de trafiekgroei van Antwerpen gebaseerd is.
De containeroverslag steeg dit jaar met 4,1 procent. Met 10.056.603 TEU werd 117.979.180 ton overgeslagen. Daarmee loopt Antwerpen in op Rotterdam – dat naar verwachting een plusje van hooguit 1 procent behaalt – en ziet de Vlaamse haven zijn marktaandeel in de range Hamburg-Le Havre groeien. De Scheldehaven is er de voorbije jaren onder meer in geslaagd om zijn positie in de diensten uit het Verre Oosten behoorlijk te verbeteren. Dat gaat ten koste van concurrenten Rotterdam en Hamburg.
De afgelopen jaren is de internationale containervaart hevig in beweging. Omwille van kostenbesparingen ontstonden nieuwe allianties. Nu domineren 2M, Ocean Alliance en THE Alliance de markt. Havens doen hun best om in de nieuwe vaarschema’s van deze spelers opgenomen te worden én te blijven. Dat lukte Antwerpen tot dusver uitstekend.
Daling
Niet alle deelmarkten presteerden goed in Antwerpen. Het roro-verkeer ging met 1,9 procent op achteruit en noteert na twaalf maanden 4.564.619 ton. De aanvoer zat wel in de lift (plus 9,5 procent), maar de afvoer daalde harder: naar Afrika 15 procent en naar Azië 18 procent.
Bij conventioneel stukgoed is een daling van 2,4 procent genoteerd, naar 9.764.796 ton. De behandeling van staal ging er met 12 procent juist flink op vooruit, maar de afgenomen overslag van non-ferro, papier & cellulose en fruit zorgde voor een negatieve balans.
Ook de behandeling van droog massagoed blijft dalen: de teller stopt op 12.441.379 ton, en dat is 9,8 provent minder dan in 2015. Dat is vooral te wijten aan de afname van ertsen, meststoffen, mineralen en steenkool negatieve cijfers optekenen.
Vloeibaar massagoed
De overslag van vloeibaar massagoed steeg wél dit jaar; met 4,5 procent (naar 69.653.984 ton). De groei in dit segment is vooral sterk bij de tankopslagbedrijven. De maritieme overslag van de chemische industrie bleef vrij stabiel.