Het koppelband Alorba/Alorba II is het derde koppelverband in één jaar tijd voor Vice Versa Shipping uit Werkendam. Deze koppelverbanden worden beheerd door Ruijven BV waar Rook Ruijtenberg de eigenaar van is die zelf ook beschikt over een vloot schepen en duwboten. Met de Alorba erbij is het totaal aantal schepen dat wordt beheerd, op negen gekomen, waarvan de oudste in 2001 in de vaart kwam. “De aandeelhouders zien het helemaal zitten”, vertelt projectleider Robert Boere van Ruijven BV.
Vice Versa Shipping heeft nu drie koppelverbanden: de Statendam, de Breitling en het nieuwe zusterschip van die laatste, de Alorba. De bak – de Alorba II – werd in Servië gebouwd, het casco voor het schip zelf in China.
Het schip is afgebouwd bij Scheepstechniek Drechtsteden. Samen met Scheepstechniek Drechtsteden werd de groep toeleveranciers samengesteld. Een groep bedrijven die goed op elkaar zijn ingespeeld, en dus ook dezelfde zijn als op de Breitling. Er staan ook weer Cummins-motoren in de machinekamer, geleverd door Marine Power Drechtsteden. De elektriciteit aan boord werd verzogd door Electric Marine Support Binnenvaart en het interieur door Steeha.
Schoon
Hoewel niet gekozen is voor een alternatieve aandrijving, mag het schip wel als ‘schoon’ worden omschreven. “Elke motor of generatorset aan boord is voorzien van een katalysator die de uitlaatgassen terugbrengt tot een minimum”, vertelt Robert Boere, die zelf mede-eigenaar is van het koppelverband Explosief/Explosief II.
Het is voor zowel Ruijven als Vice Versa Shipping een speerpunt om deze nieuwe schepen een zo milieuvriendelijk mogelijke uitstraling te bieden, ook al omdat de groene uitstraling van de sector binnenvaart voor de eigenaren topprioriteit heeft. De eigenaren zoeken voortdurend de laatste innovaties om toe te kunnen passen op de schepen, met name met als doel de vergroening van de vloot.
32 reefer-aansluitingen
Robert Boere heeft de afbouw van de koppelverbanden begeleid namens de eigenaren. Tot vorig jaar voer hij zelf op de Explosief, maar zag dat toen zijn vrouw en kinderen aan wal gingen wonen, een baan aan de wal beter paste bij de gezinssituatie. Hij vertelt met zichtbaar plezier over de schepen van Ruijven/Vice Versa Shipping. “De nieuwe Alorba heeft 32 reefer-aansluitingen voor koelcontainers.” Dat is veel voor een binnenschip en dat biedt extra mogelijkheden voor het containervervoer.
“Als de Alorba is afgeleverd, neemt het koppelverband de plaats in van de Breitling bij container-operator Haeger und Schmidt. De Breitling gaat dan droge lading varen voor Swintrans.”
Het is duidelijk dat de beheerders van de vloot niet op één paard wedden. “De Statendam is ondergebracht bij Contargo.”
Perfecte afmetingen
Er wordt ook veel gevaren met kolen op en grind af. De schepen hebben bijna allemaal de perfecte afmetingen voor de vaart naar de Boven-Rijn tot aan Basel Birsfelden. “Ze zijn 183 bij 11,45 meter. Precies de lengte van de sluizen op de Boven-Rijn. Alleen het koppelverband Century is 190 meter.”
Andere koppelverbanden worden veelal ingezet in het ertsvervoer naar de staalfabrieken in Huckingen, Duisburg. “Met drie bakken wordt door één koppelverband dan 10.500 ton vervoerd binnen drie dagen.” Het staalconcern in Huckingen is een slokop, waar 30.000 ton erts per dag wordt verwerkt, in samenwerking met Rijnaarde en Imperial.
Bij de afmetingen van de schepen merkt Robert meteen op dat het koppelverband in één keer 368 TEU mee kan nemen. Maar hij voegt daaraan toe: “Van huis uit zijn wij geen containermannen. Met de Explosief voer ik steeds met kolen en schroot, maar ook wel met grind of constructiedelen. Het schip heeft nu een vast contract op Huckingen.”
Kladovo
De bak Alorba II is in opdracht van Reinder de Jonge van Gebr. De Jonge Shipbuilding Services gebouwd in Kladovo, Servië, waar Gebr. De Jonge een eigen werf heeft. Het schip is volledig nieuw gebouwd met een casco dat al eerder uit China was gearriveerd. De afbouw is volgens schema in vier maanden uitgevoerd bij Scheepstechniek Drechtsteden. “We hadden al eerder een vergelijkbaar koppelverband afgebouwd; dus je weet nu wat je te wachten staat.”
Personeel
Intussen varen de vaartuigen van Ruijven BV en Vice Versa Shipping met personeel. Voor enkele schepen is ook het personeelsbeheer uitbesteed aan Anta Scheepvaart BV. “Maar niet van alle; alles bij elkaar hebben we op de vloot toch nog 60 man in dienst.”
En dat personeel heeft het goed aan boord van de schepen, want die zijn “…best luxe en mooi uitgerust.”
Heeft het bedrijf uit Werkendam nog meer plannen voor schepen, boten of koppelverbanden? Robert lacht veelbetekenend. “Er zijn op dit ogenblik geen plannen voor, maar zeg nooit nooit!”
Dat de projectleider nu werkloos toe moet zien, is hij niet bang voor. “Het beheer van negen vaartuigen vraagt ook wel iets van een organisatie. Ook hou ik me bezig met het volledig regelen en plannen van het vervoer van constructiedelen over water. Dat is heel afwisselend en uitdagend werk.”