- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart in beeld tijdens Tall Ships Races

Binnenvaart in beeld tijdens Tall Ships Races

- Advertentie -

Delen

“Wat kunnen we voor u verschepen?” Zo nodigt Watersnelweg.be de bezoekers van de Antwerpse The Tall Ships Races dit weekend uit om de binnenvaart beter te leren kennen. Het publiek wordt verwelkomd in een nagebouwd vrachtschip. Dat ligt niet aan maar óp de kade.

“De binnenvaart is nog te onbekend en dus ook onbemind”, zegt de Vlaams minister Ben Weyts van Mobiliteit. “We zetten efficiënt vrachtvervoer via het water volop in de kijker. Elke vracht die over water gaat, hoeft immers niet over de weg.”

Watersnelweg.be is een initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen, nv De Scheepvaart, Waterwegen en Zeekanaal NV en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Samen zetten ze zich in om de binnenvaart nog sterker op de logistieke kaart te zetten en het marktaandeel van vervoer over water zodende te laten stijgen.

 

Tall Ship Races Antwerpen

Tot en met zondag 10 juli staat Antwerpen in het teken van de mooiste en grootste zeilschepen ter wereld. Startend aan de Scheldekaaien en rond ‘t Eilandje racen ze naar het zuiden. Naast de vaarroute ligt nu ook een infoschip van Watersnelweg.be. Het is gebouwd door medewerkers van nv De Scheepvaart: een kleinere replica van een vrachtschip met een grote hoeveelheid interessante informatie aan boord.

 

Boulevard van water

“Bedrijven staren zich vaak blind op de file bij de voordeur en zien niet dat er aan de achterdeur een boulevard van water beschikbaar is”, zegt minister Weyts. “Via de binnenvaart kan je snel en tegen een scherpe prijs grote vrachten vervoeren, zonder file. We zetten de vele voordelen van de waterweg nu echt in het uitstalraam.”

Aan de buitenkant is het vrachtschip een eyecatcher die geïnteresseerden uitnodigt om van dichterbij een kijkje te nemen. Via infopanelen met interessante weetjes en harde cijfers stelt de binnenvaart zich aan het publiek voor.

 

Ladingsoorten

Ook klanten/ambassadeurs van de binnenvaart droegen hun steentje bij. Zij leverden producten als voorbeeld van de flexibiliteit en diversiteit van lading over water: Ebema leverde betonblokken, Imporgrasa leverde zand, Tubobel buizen en Gabriëls vaten. Dat de binnenvaart ook voor kleinere vrachten perfect geschikt is, bewijzen de palets van de Zulu-catamarans die eveneens te zien zijn.

De verladers laten zich voor de gelegenheid in hun ladingkaart kijken.

“Dankzij de binnenvaart kunnen we 600.000 stapelblokken verschepen in één keer. Daar kan een hele vloot vrachtwagens niet tegenop”, vertelt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van Ebema. De betrouwbare levertijd scoort eveneens hoog, aldus Romain van Cauter van betonproducent Tubobel, die een rioolbuis in het schip tentoonstelt als één van de vele mogelijke ladingen: “Van files heb je geen last. De schepen varen strak op schema.”

 

Logische keuze

Zowel ecologisch als budgettair een waardig alternatief voor vervoer via de weg dus. Ook huisbrandolieleverancier Gabriëls is fan. “Het transporteren van grote hoeveelheden brandstoffen is een uitdaging voor ons. We proberen onze aanvoer van goederen uiteraard zo efficiënt en innovatief mogelijk te organiseren. De binnenvaart is hiervoor al jaren de meest logische keuze: een ideale logistieke match”, aldus Ignace Gabriëls.

De beroepsvereniging van zand- en grindleveranciers Imporgrasa maakt de diversiteit aan lading compleet in het infoschip. “Zo kunnen we de binnenvaart in de kijker zetten bij andere bedrijven en het publiek”, klinkt het tevreden bij Luc Van der Maat, voorzitter van de raad van bestuur.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -