- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV blijft strijden tegen spertijden

ASV blijft strijden tegen spertijden

- Advertentie -

Delen

Na protesten tegen de spitssluiting van de Beekse Brug over de Zuid-Willemsvaart is de ASV door Rijkswaterstaat uitgenodigd om in juni mee te praten over de gevolgen. Dat duurt de schippersvereniging echter te lang; die wil dat de maatregel zo snel mogelijk wordt teruggedraaid.  

De ASV wil “best meepraten maar wil niet tot juni wachten om aan te geven dat deze spitssluitingen zorgen voor het benadelen van de binnenvaart, een oneerlijke concurrentie ten opzichte van vervoer over de weg, gevaarlijke situaties omdat een geladen schip niet kan vastmaken voor de brug, en onnodig lang varen (in het donker) omdat de tijd ‘ingehaald’ moet worden.”

Al eerder verwacht de ASV een reactie van de provincie Noord-Brabant. Dat zou de projectleider goederenvervoer van het cluster Mobiliteit en Infra van de provincie hebben beloofd.

Sinds 1 december gaat de brug in Beek en Donk nog maar 4 keer per dag open in de spits. De vaste openingstijden van werkdagen zijn 07.15 uur en 08.50 uur in de ochtendspits en 16.05 uur en 17.30 uur in de avondspits. De nieuwe regeling is er gekomen na een petitie van bewoners, omdat de brugopeningen verkeersopstoppingen zouden veroorzaken. 2037 mensen ondertekenden de petitie, die was opgezet door Bedrijvenkontakt Gemert-Bakel.

 

Hanzebrug in Deventer

Inmiddels heeft de ASV ook een brief geschreven aan burgemeester en wethouders van Deventer over de aanpassing van de spertijd van de Hanzebrug. Die brug draaide tot 1 februari niet tussen 16.00 en  17.30 uur. Sinds die datum geldt de spitssluiting van 16.30 tot 18.00 uur.

Dat half uur later is volgens de ASV nadelig voor de scheepvaart. Als schepen nu moeten wachten tot 18.00 uur is de kans groot dat ze hun melddag niet meer kunnen halen.

Geen oplossing

De ASV vraagt de verantwoordelijke overheden de spertijden te herzien. Volgens de organisatie zij spitssluitingen over het algemeen onwenselijk. De ASV wijst op het Europese Witboek vervoer: “Europa streeft naar een verschuiving van transport over de weg naar transport over water en spoor (20% in 2020, 50% in 2050)”. Ook zijn er de afgelopen jaren diverse rapporten verschenen die “aantonen dat spitssluitingen nauwelijks iets oplossen voor het wegverkeer maar veel schade veroorzaken bij vervoer over water”.

 

foto:  www.petitiedebrug.nl

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -