- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Maritieme Autoriteit moet Nederlands vlag weer aantrekkelijk maken”

“Maritieme Autoriteit moet Nederlands vlag weer aantrekkelijk maken”

- Advertentie -

Delen

De KVNR pleit voor de oprichting van een Maritieme Autoriteit, liefst al bij de start van het volgende kabinet (in 2017). Dat moet ervoor zorgen dat de dienstverlening van het Nederlandse scheepvaartregister verbetert en varen onder Nederlandse vlag weer aantrekkelijk wordt.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de redersvereniging maakte KVNR-voorzitter Tineke Netelenbos de wens voor een Maritieme Autoriteit bekend. Dat zou moeten resulteren in snellere en betere afgifte van bemanningsdocumenten en certificaten, een register dat goed bereikbaar is en ook in het weekend schepen kan inschrijven en dat snel inspeelt op ontwikkelingen in de markt die om nieuwe regelgeving vraagt. Een betere dienstverlening is volgens de KVNR noodzakelijk om de daling van het aantal schepen onder Nederlandse vlag te stoppen en het aantal weer te laten groeien.

 

Te traag

De Nederlandse reders vinden dat de uitvoering van de nieuwe maritieme strategie en bijbehorend Werkprogramma Zeevaart uit 2015 veel te traag verloopt. “Het Nederlandse kabinet erkent zelf dat het scheepvaartregister in Nederland minder competitief is. Je zou mogen verwachten er dan een concreet actieplan op de rails wordt gezet. Helaas is er sprake van een bureaucratische reflex terwijl we allang weten waar het aan schort”, zei Netelenbos.

Er wordt wel gepraat over verbetering. Maar de aanpak gaat niet snel genoeg vindt de KVNR. “In Nederland dreigt nog weleens dat een plan een plan blijft. Ondernemers wachten daar niet op. Onze schepen varen over de hele wereld in verschillende tijdzones en dus zou het register altijd, 24 uur 7 dagen per week, bereikbaar moeten zijn en ook in het weekend open om schepen in te vlaggen. Bij andere registers is dat vanzelfsprekend, in Nederland niet. Ik vind dat het register dienstverlenend moet zijn.”

 

Certificeren

Het certificeren van een complex schip duurt in Nederland lang, doordat de regelgeving er niet op is toegesneden, klaagt de KVNR: Waar andere landen zoals Duitsland en het VK snel hun regels aanpassen en schepen kunnen invlaggen, blijft dat in Nederland steken op onderlinge discussies tussen beleid en de inspectie.

“Er zijn rederijen die om deze reden voor een buitenlandse vlag kiezen, en is de keuze eenmaal gemaakt wordt het niet altijd de moeite waard geacht om weer terug te vlaggen”, aldus Netelenbos.

 

Niet foutloos

Ook KIWA moet het ontgelden bij Netelenbos: die marktpartij is aangesteld voor het verstrekken van  bemanningsvergunningen “en ondanks beloftes tot verbetering gebeurt dat nog steeds niet goed en foutloos”.

Volgens Netelenbos zijn de Nederlandse reders er nog steeds trots op om onder Nederlandse vlag te varen. “We moeten er voor zorgen dat er op zijn minst geen nadelen zitten aan het varen onder Nederlandse vlag. Die zijn er nu helaas wel.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -