- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSandfirden levert LNG-aandrijving voor Duitse splijtbak

Sandfirden levert LNG-aandrijving voor Duitse splijtbak

- Advertentie -

Delen

 

Voor een nieuwe splijtbak levert Sandfirden Technics 2 compacte generatorsets van 290kWe met LNG-motoren van Scania. Het pakket bestaat verder uit een 150 kWe Scania-generator op MGO, een lithium-accupakket en het elektrisch High Torque Propulsion-aandrijfsysteem. Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw bouwt de splijtbak voor Bremenports.

 

Het wordt de eerste splijtbak die op LNG gaat varen. Het is de bedoeling dat dit project tevens bijdraagt aan het opbouwen van een LNG-infrastructuur in de havens van Bremen en Bremerhaven. Het geplande bunkerstation gaat naast schepen ook vrachtwagens in het Noord-Duitse havengebied van deze brandstof voorzien.

 

Minder uitstoot

Sandfirden Technics voorziet de generatorsets van remote monitoring. Het bedrijf uit Den Oever kan ze daardoor 24/7 in de gaten houden. Om de olie-interval van de langdurig draaiende gasmotoren te verlengen, is het carter vergroot tot 70 liter. De smeerolie moet slechts rond de 1.200 bedrijfsuren worden vernieuwd. Via monstername kan de vervanging uitgesteld nog worden. De bougies, ook ontwikkeld door Sandfirden Technics, hebben een operationele levensduur van ongeveer 2.400 uur.

Het gebruik van LNG maakt aanzienlijke emissiereducties mogelijk. De uitstoot van stikstofoxide is verminderd met 25%; de uitstoot van zwaveldioxide met 100%. De uitstoot van kooldioxide en deeltjes is respectievelijk 25 en 99%. Sandfirden Technics heeft inmiddels meer dan 90.000 draaiuren aan ervaring met zijn lean burn Powered by Scania Marine gasmotoren.

 

High Torque Propulsion

De High Torque Propulsion (HTP) elektrische aandrijving, ontwikkeld en geleverd door Torque Marine IPS, helpt om het brandstofverbruik te verminderen en draagt bij aan een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. De generatorsets voeden het HTP-aandrijfsysteem en alle overige elektrische verbruikers, waarbij het benodigde vermogen efficiënt wordt ingezet.

GasLine Marine gasgeneratorset, type GL 820 M, bestaande uit Scania SGI 16M gasmotor en PM-generator.
GasLine Marine gasgeneratorset, type GL 820 M, bestaande uit Scania SGI 16M gasmotor en PM-generator.

Het HTP-aandrijfsysteem kan werken zonder tandwielkast en wordt middels een DC-bus en hoogefficiënte invertors gekoppeld aan willekeurige AC-generatoren en/of aan een set batterijen. De toerengestuurde HTP AC-aandrijfmotor wordt direct gekoppeld aan de aandrijfas. Bij maximaal koppel zijn omwentelingen van de schroef van minder dan 20 omwentelingen per minuut mogelijk.

De watergekoelde HTP elektrische aandrijfmotor levert zijn volledige koppel al vanaf de eerste omwenteling en over het gehele toerenbereik. Eventueel overtollig elektrisch geproduceerd vermogen door de eveneens watergekoelde generator, kan worden opgeslagen in lithium-ionen-batterijen. Wanneer gewenst wordt de opgeslagen energie gebruikt om alle elektrische verbruikers direct te voeden.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -