Met de oplevering van het seismische hulpvaartuig 7-Stars hebben Rederij Groen en Maaskant Shipyards, onderdeel van Damen Group, hun supertrio voltooid. Vorig jaar voegde Groen de 7-Oceans en de 7-Waves toe aan de vloot. vrijdag 17 april volgde de 7-Stars. Het schip werd gedoopt door Vesla Groeneboom.
Terwijl steeds meer ondernemers in de scheepsbouw en scheepvaart zware klappen krijgen, doen reder Henk Groen en Frits van Dongen, directeur van Maaskant, goede zaken. In 2013 bouwde Maaskant twee nieuwe schepen voor Groen; vorig jaar werden nog eens twee schepen toegevoegd aan de vloot en nu is het laatste hulpvaartuig van het trio opgeleverd.
Groen heeft bij een andere Damen-werf al een 26-meter-schip, een crewtender voor de windmolenparken in de Noordzee, in opdracht gegeven. ‘Maar Maaskant is en blijft onze huiswerf voor zowel nieuwbouw als onderhoud’, stelt Groen. ‘Onze bedrijven zijn min of meer samen groot geworden en Frits en ik zijn in al die jaren ook vrienden geworden. Zakendoen is ook, en misschien wel vooral, een kwestie van gunnen. Maaskant is een prima werf. Frits is een prima kerel. Dan is de keuze snel gemaakt.’
De drie schepen zijn ontworpen door het Deense bedrijf Vestvaerftet. Bij dat proces waren Rederij Groen en de uiteindelijke gebruiker Dolphin Geophysical nauw betrokken.
Het ontwerp heeft veel weg van een kotter. ‘De rompvorm resulteert in een heel stabiel zeegedrag’, legt projectleider Ben Boot uit. ‘En met de twee Veth-roerpropellers wordt een optimale wendbaarheid bereikt.’
De propellers worden aangedreven door een frequentiegeregelde elektrische motor’, vervolgt Boot. ‘Voor deze diesel-elektrische aandrijving is gekozen omdat het niet alleen bijzonder betrouwbaar maar ook heel kostenefficiënt is. Deze hulp- en bewakingsschepen worden circa 300 dagen per jaar ingezet met veelal een snelheid van 4 knopen. Dan is diesel-elektrisch, ook wat betreft onderhoud, veel zuiniger. Het managementsysteem schakelt al naar behoefte aggregaten af en bij. Dat werkt perfect.’
Naar Noorwegen
Het schip wordt wereldwijd ingezet. ‘In verband daarmee hebben wij alle elektronische systemen uitgevoerd voor een A4-servicegebied’, vertelt Groen. ‘Hierdoor kan het schip, in combinatie met de ijsklasse, ook in de poolgebieden varen. En natuurlijk zijn alle systemen dubbel uitgevoerd. Twee watermakers, twee motoren, en ga zo maar door. Valt er één uit dan kan de reparatie wachten tot de geplande onderhoudsbeurt.’
Van voorzichtig beginnen is geen sprake. ‘De bemanning is al aan boord en donderdag vertrekken ze naar Noorwegen. Daar blijft de 7-Stars de komende drie tot vier maanden. Wij weten gezien de ervaringen met de andere schepen dat dat prima zal verlopen. Deze schepen zijn opgewassen tegen de meest extreme vaaromstandigheden die je je kunt voorstellen.’
Helaas bleek het nodig om ook rekening te houden met de meest extreme omstandigheden als het gaat om terrorisme en piraterij. ‘Alles benedendeks is “de citadel”. Dat is een speciale beveiligde ruimte’, legt Boot uit. ‘Er is een klapluik op de trapopgang en een stalen deur achter de machinekamerdeur. Bij dreiging kan de hele bemanning zich daar terugtrekken. Zodra iedereen in veiligheid is, kun je alles zo afsluiten dat het alleen van binnenuit kan worden geopend. Je bent veilig. En met de speciale set communicatieapparatuur kan de bemanning dan de kustwacht waarschuwen.’
Ook de 7-Waves is al uitgerust met een speciale “citadel” en binnenkort wordt ook de 7-Oceans voorzien van een veilige ruimte. De rederij maakt waar nodig ook gebruik van militaire begeleiding. ‘De bemanning staat altijd voorop’, stelt Groen. ‘De “citadel” is bedoeld als extra veiligheidsmaatregel. Als het nodig is, kan het. Maar liever doen wij alles omte voorkomen dat de bemanning van deze vluchtweg gebruik moet maken.’
Naar klanten luisteren
Groen is typisch een ondernemer die bewijst dat een no-nonsense aanpak juist in deze tijd prima werkt. Hij startte, samen met zijn echtgenote, op 1 april 1973 zijn rederij en begon met drie schepen die voor de sportvisserij werden ingezet. In 1983 zette het bedrijf de eerste stappen in de offshore. Tegenwoordig heeft het redersechtpaar 31 charterschepen en 27 schepen die, compleet met bemanning, voor de eigen rederij varen. ‘Wij luisteren naar onze klanten. Als de klant een bepaalde aanpassing wil en wij zien daarvan ook de meerwaarde, dan wordt die aanpassing gerealiseerd. Zo simpel is het.’\
‘En natuurlijk is het ook van groot belang dat je werkt met goede partijen’, vult projectleider Boot aan. ‘Maaskant werkt al jaren samen met de Poolse werf Crist Shipyard. Zij hebben ook de casco’s voor deze drie schepen gebouwd.’
‘In het begin moet je elkaar leren kennen. Langzaamaan krijg je steeds meer oog voor elkaars kwaliteiten. Vanaf dat moment groeit het vertrouwen. En op een gegeven moment verloopt de samenwerking echt perfect. Die perfecte samenwerking is het recept voor succes.’