Rijkswaterstaat onderzoekt of het inzamelnetwerk voor huishoudelijk scheepsafval een betere dekking kan krijgen én een lager abonnementstarief. Dat meldt Koninklijke Schuttevaer naar aanleiding van het gesprek dat die organisatie samen met BLN (en mede namens CBRB) vorige week had met Rijkswaterstaat.
Dat gebeurt op basis van een enquête die BLN en KS hebben gehouden onder hun leden. Daarin hebben ze geïnventariseerd wat de wensen op gebied van huisvuilafgifte op rijksvaarwegen zijn. Aan de orde kwamen vragen als ‘waar moeten de containers staan’ en ‘bent u al dan niet bereid te gaan betalen’.
Draagvlak
De enquête wees volgens Koninklijke Schuttevaer uit dat er bij een breed inzamelnetwerk draagvlak is voor een ‘betaalbaar abonnement’. Wat dan nog wel acceptabel is, is niet duidelijk. Rijkswaterstaat gaat doorberekenen wat op basis van het door de binnenvaart gewenste netwerk de abonnementsprijs zou worden, ‘met als insteek tot een acceptabel tarief te komen’, aldus KS.
Er wordt ook gekeken naar de innamemogelijkheid van glas en plastic. Oud papier zal wegens brandgevaar buiten beschouwing worden gelaten. Rijkswaterstaat zal verder voor de recreatievaart een variant doorrekenen die gebaseerd is op een geringere afgifte. Voor de recreatievaart gaat het vooral om afgiftepunten op de staande mast-route.
Klacht
ASV blijft tegenstander van betaalde afgifte. Volgens die organisatie is dat in strijd met het CDNI-verdrag. De vereniging heeft daarover een klacht tegen minister Schultz van Haegen ingediend bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. De ASV is gestopt met het overleg met Rijkswaterstaat.
Voorzitter Sunniva Fluitsma wil openheid over de uitkomsten van de enquête: ‘Hoeveel schippers hebben er gestemd? Wat was de stemverhouding? Hoe kan Schuttevaer aantonen dat de uitkomst dusdanig is dat je kunt spreken over een draagvlak voor de voorstellen zoals ze nu bij Rijkswaterstaat (en de pers) neergelegd zijn?’
Ondanks het overleg met Rijkswaterstaat over de inzameling in Nederland zijn de andere binnenvaartorganisaties nog steeds van mening dat een verdragsbrede, dus internationale, invoering een ‘must’ is. ‘Wij hebben aangegeven dat ook wanneer gebruikers een abonnement sluiten en er op enig moment wel sprake is van verdragsbrede invoering, het niet zo mag zijn dat de binnenvaartondernemers dan als nog in de andere (verdrags)landen een abonnement moeten afnemen om hun huisvuil kwijt te kunnen.’
Eind maart staat een vervolgoverleg tussen de organisaties en Rijkswaterstaat gepland.