LNG-bunkeren staat in nieuwe havenverordening Antwerpen

0

Op 9 maart zijn in Antwerpen de nieuwe Gemeentelijke Havenpolitieverordening, Havenonderrichtingen en bijhorende formulieren (GHPV) in werking getreden. Voor het eerst maken specifieke procedures voor het bunkeren van LNG deel uit van deze verordening. Met deze procedures wil het Havenbedrijf het bunkeren van LNG ‘in de meest veilige omstandigheden laten plaatsvinden’.

Het gebruik van LNG (Liquefied Natural Gas) als scheepsbrandstof is een relatief nieuwe techniek, die heel wat milieuvriendelijker is dan de huidige dieselbrandstoffen. Vooral de uitstoot van zwavel is exponentieel lager maar ook op het vlak van andere emissies zoals NOX en fijn stof is deze brandstof een stuk performanter.

IMO
Hoewel schepen energie-efficiënter zijn dan de andere transportvormen, schrijft Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in een toelichting, ‘valt de uitstoot van broeikasgassen moeilijk te rijmen met de internationale strijd tegen de opwarming van de aarde. Daarom wordt er vanaf 2015 een nieuwe IMO-regelgeving (International Maritime Organization – Marpol annex VI) van kracht voor de reductie van scheepsemissies in de ECA-zone (Emission Control Areas of gebieden met strengere controle op het gebruik van bunkerolie) waarin zowel de Noordzee, de Baltische Zee als het Kanaal vallen. De nieuwe IMO- regelgeving focust in de eerste plaats op een vermindering van het zwavelgehalte van bunkerolie/brandstoffen voor schepen. Het gebruik van LNG wordt als een van de oplossingen beschouwd om deze normen te halen.’

Procedures
Het Gemeentelijk Havenbedrijf besliste daarom vorig jaar om het gebruik van LNG als scheepsbrandstof niet alleen aan te moedigen maar ook te faciliteren. Aan de classificatiemaatschappij Det Norske Veritas (DNV) werd gevraagd om procedures te ontwikkelen als operationele standaard om LNG op een veilige manier als scheepsbrandstof te bunkeren. Daarnaast gingen zij ook de mogelijke risico’s na van parallelle LNG-bunkeracties in de haven.
De procedures die DNV voor de Antwerpse haven uitwerkte, zijn voorgelegd aan een 50-tal stakeholders, zowel binnen de haven als internationaal. Met hun input en feedback is rekening gehouden voor het definitief make van die procedures. Ze zullen  ook ter beschikking worden gesteld aan andere Europese havens die eveneens LNG willen aanbieden.

Nieuwe kennis
‘Omdat de technologie voor LNG-bunkeren nog in de ontwikkelingsfase zit en er tijdens de implementatiefase zeker nieuwe kennis zal worden verworven, zullen de procedures voortdurend worden verfijnd en aangepast’, aldus Eddy Bruyninckx, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen. De formulieren rond LNG in de GHPV zullen dan ook regelmatig geüpdated worden opdat de procedures steeds voldoen aan de laatste stand van zaken.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.