- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV dient bij Europa klacht in over afvalabonnement

ASV dient bij Europa klacht in over afvalabonnement

- Advertentie -

Delen

De ASV heeft over het afvalabonnement op rijksvaarwegen een klacht ingediend bij SOLVIT. Dit is een online netwerk waarin EU-lidstaten samen naar een pragmatische oplossing zoeken voor problemen die het gevolg zijn van een verkeerde toepassing van de interne marktregels door overheidsinstanties. Volgens de ASV schendt minister Schultz van Haegen het CDNI-verdrag (Scheepsafvalstoffenverdrag).

‘Het nieuwe systeem, dat door de Minister per 1-11-2013 is ingevoerd en zij daarmee dus zelf invulling aan het C gedeelte van dit scheepsafvalstoffenverdrag geeft, blijkt niet te werken.’ Daarvoor hebben de binnenvaartorganisaties haar vooraf diverse malen gewaarschuwd, schrijft de ASV in haar toelichting. ‘Daarbij handelt de Minister ons inziens met dit beleid in strijd met internationale afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland in het Scheepsafvalstoffenverdrag.’
Het gaat de Nederlandse binnenvaartorganisatie specifiek om de artikelen 5 en 7.1 uit het verdrag:
artikel 5: ‘De Verdragsluitende Staten voeren een uniforme financieringswijze in voor de inname en verwijdering van scheepsafval.’
Artikel 7.1: ‘In havens, bij overslaginstallaties alsmede bij ligplaatsen en sluizen worden voor de inname en verwijdering van huisvuil geen aparte heffingen geheven.’

Afvaldumping
‘Zonder enig draagvlak in de binnenvaartsector en zonder verdere argumentatie van de beleidskeuze is het systeem per 1-11-2013 langs de Rijksvaarwegen door de Minister ingevoerd.’ De ASV somt de gevolgen op die nu al merkbaar zijn:
– Overvolle afvalcontainers in havens en bij gemeenten.
– Overvolle afvalcontainers over de grens in België en Duitsland.
– Afvaldumping, o.a. naast de afgesloten containers van Rijkswaterstaat.
– Drijvende afvalzakken in het oppervlaktewater.
– Afval moet voor langere perioden (weken) aan boord van schepen worden opgeslagen.
– Schippers voelen zich genoodzaakt afval in hun personenauto mee naar huis te vervoeren.

‘Tevens zijn er signalen van ongedierte op en rondom sluizen wat een verhoogd risico voor de volksgezondheid met zich meebrengt.’

CCR
De ASV gaat ook de CCR een brief sturen. De Rijnvaartcommissie zou het CDNI-verdrag moeten bewaken, maar heeft ‘nog geen enkele actie of reactie gegeven over de ontstane problemen in Nederland’.
‘Deze ontstane situatie vinden wij zeer zorgelijk en onacceptabel voor de leefomgeving op en langs de vaarwegen in Nederland. Als reactie op de situatie is er een groep vrouwen in de binnenvaart (VIBIA) opgestaan die in actie komen tegen het beleid. Via verschillende media hebben zij aangeven de ontstane situatie onacceptabel te vinden (de Facebookgroep "Voor gratis vuilcontainers in de binnenvaart" telt inmiddels meer dan 1400 leden) . Ook in de verschillende afdelingsvergaderingen van Koninklijke Schuttevaer, die traditioneel in de laatste weken van het jaar worden gehouden, is er veel ophef ontstaan over het gevoerde afvalbeleid.’
‘Op Kamervragen van de SGP antwoordt de minister dat er 245 schippers een abonnementen hebben afgesloten van de 10.000 internationaal varende schippers waarvan zo’n 6.000 schippers de Nederlandse nationaliteit bezitten. Hieruit moeten we concluderen dat er geen draagvlak is voor dit beleid. Kennelijk ziet de Minister dit anders.’

Corrigeren
‘Wij, als ASV, maken uit de ophef op dat de binnenvaart een eensluidende conclusie trekt: Dat het zo niet langer kan! Daarom willen we deze klacht neerleggen bij u zodat de Minister wordt gedwongen haar beleid te corrigeren en wel zodanig dat het beleid in lijn is met de bepalingen in het Scheepsafvalstoffenverdrag zoals dat in 2009 in werking is getreden. Alleen als aan die voorwaarde is voldaan kan de Minister rekenen op draagvlak in de binnenvaartsector. Omdat wij bij de Minister op deze wijze niet verder lijken te komen verzoeken we u dringend onze klacht te onderzoeken’, verzoekt de ASV aan SOLVIT.
De Europese klachtenorganisatie heeft als algemeen streven binnen tien weken een oplossing te leveren.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -