De Rijnvaart ondervindt meer concurrentie van de andere modaliteiten. “Zo biedt het spoor in enkele belangrijke corridors tussen zeehavens en achterland nieuwe diensten aan in segmenten waar de binnenvaart traditioneel sterk vertegenwoordigd is.” Dat is een van de conclusies uit de periodieke Markobservatie van de Europese Binnenvaart die de CCR deze week publiceerde.
Het gaat bij die nieuwe diensten met name om containershuttles. De Rijnvaartcommissie signaleert dat “de positie van ‘price leader’ van de binnenvaart onder invloed van een meer concurrerend spoorvervoer, aan betekenis inboet. Ook de effecten die in de context van de laagwaterperioden in het voorjaar en het najaar waarneembaar waren op de Moezel en bij het containervoervoer op de Boven Rijn, en waarbij tijdelijke verschuivingen van vervoer naar andere modaliteiten waarneembaar waren, duiden daarop.”
De negatieve invloed van de lage waterstanden zou een aanzet moeten zijn om als branche meer aandacht te schenken aan de betrouwbaarheid van het vervoer over water. “Co-modaliteit als instrument om de continuïteit in de logistieke ketens onder alle omstandigheden te waarborgen komt daarmee in beeld.”
1 procent minder lading over Rijn vervoerd
“De aanbodzijde aan zowel de zijde van de droge lading als bij de tankvaart, vertonen duidelijk tekenen van overcapaciteit.” Dat laat zich extra voelen doordat het vervoer over de Rijn in zijn totaal een kleine daling te zien gaf: rond 1 procent. Die teruggang viel nog mee, aldus de CCR. Die stelt dat de daling “tegen de achtergrond van de ongunstige omstandigheden in de loop van het jaar (ongeval in januari, zeer laagwater in de lente en opnieuw in november) nog als een heel redelijk resultaat moet worden beschouwd. Andere waterwegen, zoals de Donau, de Elbe, de Moezel en het Main-Donaukanaal, werden geconfronteerd met dalingen van rond de 15% (vooral vanwege de droogte en de lage waterstanden).”
Het transport van ijzererts, NF-erts en schroot over de Rijn lag vorig jaar 5 procent hoger dan in 2010. Het volume bedroeg 33,3 miljoen ton. Het transport van chemische producten daalde in 2011 met circa 14 procent.