Ook de kleine Vlaamse vaarwegen bieden groeikansen voor het transport. Dat staat in een studie van het Steunpunt Goederenstromen aan de Universiteit Antwerpen. De Vlaamse overheid krijgt het advies om een voortrekkersrol te nemen bij het in de praktijk brengen van een klein duwbakkensysteem.
Aan de UA deed Edwin Van Hassel voor zijn doctoraatsthesis onderzoek naar het verdwijnen van kleine schepen (<600 ton) op de Europese en Vlaamse waterwegen. Daardoor dreigt alleen al in Vlaanderen vier miljoen ton vracht naar de weg te verschuiven. De ontwikkeling tast ook de diversiteit in de binnenvaart aan: doordat de nieuwe, grote schepen niet overal kunnen komen, wordt het gebied waarin de binnenvaart actief is steeds kleiner. Als het zo doorgaat, wordt in de toekomst de helft van de Vlaamse vaarwegen niet meer bevaren – simpelweg omdat er geen kleine schepen meer zijn. Ondertussen dreigt overcapaciteit in het segment van grote schepen.
Twee stappen
Van Hassel breekt in zijn onderzoek een lans voor een klein duwboot- en duwbakconcept in twee stappen. Eerst duwt een duwboot verschillende kleine bakken van de zeehaven via een grote vaarweg tot aan een kleine vaarweg. Daar worden de bakken losgekoppeld en varen ze zelfstandig verder op de kleine waterweg.
Het concept is ontwikkeld als achterland-transportmodus voor de zeehavens. Het zou volgens de onderzoekers de economische slagkracht van de kleine binnenvaart kunnen vergroten. Bedrijven krijgen immers de kans om meerdere duwbakjes en meerdere vaarwegen te bedienen. Om het concept in de praktijk te testen, adviseren de onderzoekers de Vlaamse overheid om een businesscase op te zetten.
Maximaal benutten
Minister Crevits van Openbare Werken acht het belangrijk dat in Vlaanderen alle infrastructuur – dus ook kleine vaarwegen – maximaal wordt benut voor het goederenvervoer. “Op basis van deze studie kunnen we nagaan of we ook innovatieve impulsen kunnen geven aan het transport op de kleine binnenvaartwegen”, aldus de minister.
(Sarah De Preter)