- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKorting op havengeld voor ‘schone schepen’

Korting op havengeld voor ‘schone schepen’

- Advertentie -

Delen

Binnenvaartondernemers met schonere schepen krijgen korting op het havengeld in Rotterdam. Dit maakte het Havenbedrijf Rotterdam donderdag 1 december bekend. Voor schepen die niet voldoen aan de nieuwste milieueisen zal daarentegen juist meer havengeld moeten worden betaald.

Binnenvaartschepen die niet voldoen aan de CCR 2 emissie-eisen gaan 10% meer betalen. Schepen die voldoen aan CCR 2 en beschikken over een Green Award certificaat krijgen 15% korting. Schepen die ten opzichte van CCR 2 minstens 60% minder fijnstof en stikstof uitstoten krijgen 30% korting op het havengeld. “Deze korting van 30% is vooral bedoeld als signaal aan de sector dat investeren in duurzaamheid aantrekkelijk is”, aldus het Havenbedrijf. "Green Award is een stichting die schepen certificeert die extra hebben geïnvesteerd in de kwaliteit en duurzaamheid van schip en bemanning. Het Havenbedrijf hielp vorig jaar een Green Award certificaat specifiek voor de binnenvaart te ontwikkelen. Inmiddels varen al meer dan 60 schepen rond met dit keurmerk." Over de 30 % korting stelt het Havenbedrijf: "Dit zijn schepen die LNG (Liquified Natural Gas) als brandstof gebruiken of een combinatie van roetfilter/katalysator gebruiken."

De Argonon, het eerste schip dat LNG als brandstof gebruikt, werd vorige week gedoopt in Rotterdam. (foto Liam Feenstra)

Zeevaart
De zeehavengelden blijven in Rotterdam volgend jaar grosso modo op hetzelfde niveau als dit jaar. Dat zijn Deltalinqs (de Rotterdamse ondernemersorganisatie voor haven en industrie), het Havenbedrijf Rotterdam en de VRC (de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors) na overleg overeengekomen. Startpunt van de marktconsultatie over de tarieven is altijd de inflatie. Deze stijging wordt in 2012 eenmalig gecompenseerd en bovendien wordt vanwege het onzekere economische tij net als vorig jaar een korting van 3% gehanteerd. Opvallend aan de afspraken is voorts dat transhipment van containers (zee-zeeoverslag) met name feeders, financieel wordt gestimuleerd.
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: “Naast forse investeringen door het Havenbedrijf in het gebied continueren we de korting om de overslag te stimuleren. De crisiskorting in 2010 en de herstelkorting in 2011 hebben goed uitgepakt voor Rotterdam. Ik verwacht dat deze korting in 2012 eenzelfde effect heeft.”
Havengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en wordt in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. In 2010 ontving het Havenbedrijf € 275 miljoen aan zeehavengeld en € 13 miljoen aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is met € 250 miljoen de contractopbrengsten (verhuur en erfpacht van terreinen).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -