- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsING: "Overcapaciteit nu 15 procent"

ING: "Overcapaciteit nu 15 procent"

- Advertentie -

Delen

De gevolgen van de economische terugslag zijn nog altijd sterk voelbaar in de binnenvaart. Hoewel het vrachtvolume na 2010 ook in 2011 een stijging laat zien (3 procnnt) is de sector nog steeds ontwricht. De uitlevering van nieuwe en grotere schepen bereikte pas in crisisjaar 2009 een piek, terwijl een noodzakelijke sanering van de vloot uitblijft. Hierdoor bedraagt de overcapaciteit begin 2011 nog zo’n 15 procent. Dat staat in de Sectorvisie Binnenvaart van het ING Economisch Bureau.

♦ Bekijk hier een video waarin onderzoeker Rico Luman uitkomsten uit het rapport toelicht

Naar verwachting zal het vrachtvolume in de binnenvaart in 2012 terug zijn op het niveau van 2008. Het zal echter nog tot 2015 duren voor de balans tussen vraag en aanbod is hersteld. Aangezien de onderbezetting blijft zorgen voor prijsdruk zal 2011 financieel moeilijk blijven, voorspelt Rico Luman van ING Economisch Bureau.  Dit geldt vooral voor binnenvaartondernemers met grote schepen en hoge kosten. Hoewel de tankvaart de dans leek te ontspringen, wordt deze deelmarkt door afgenomen handelsstromen en vertraagde afstoot van enkelwandige tankers ook geconfronteerd met tegenslag."" 

Korte termijn moeilijk, maar lange termijn juist kansrijk
“Ondanks de moeilijke fase, is de situatie niet uitzichtloos”, zegt Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek. “Terwijl de binnenvaartondernemingen het op korte termijn zwaar hebben, is de toekomst op lange termijn juist zeer kansrijk. Het vizier is daarmee dan ook gericht op overbrugging.”
Toekomstige groei volgt niet van zelf, maar vraagt ook om aanpassing van sector, stelt ING. Belangrijke uitdagingen zijn dan professionalisering en het creëren van onderscheidend vermogen, het verbeteren van de onderlinge samenwerking in de sector en het centraal stellen van het ‘ketendenken’.

Lees in De Binnenvaartkrant van 18 januari een uitgebreid interview met Rico Luman, Machiel Bode en ING’s directeur Binnenvaart Arthur de Bot.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -