- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNV De Scheepvaart kijkt opnieuw naar assistentieregeling sluis Wijnegem

NV De Scheepvaart kijkt opnieuw naar assistentieregeling sluis Wijnegem

- Advertentie -

Delen

Vaarwegbeheerder NV De Scheepvaart blijft voorlopig bij haar besluit om assistentie op de sluis in Wijnegem alleen maar te verlenen aan schippers die hierom vragen. De Scheepvaart gaat het onderwerp wel opnieuw bespreken.

Binnenvaartorganisatie VBR vindt de nieuwe regeling op de sluis niet ‘waterproof’ en legde het betreffende scheepvaartbericht voor aan haar juridisch adviseur De Decker. Die wijst op de wettelijke verplichting die op de vaarwegbeheerder rust om de veiligheid van de scheepvaart te garanderen. Volgens mr. De Decker tendeert het scheepvaartbericht ertoe zich van de aansprakelijkheid voor de nakoming van deze veiligheidsverplichting te ontheffen, in die gevallen waarin de schipper niet specifiek om assistentie heeft gevraagd.
Bij een voorval zou discussie kunnen ontstaan of de schipper al dan niet om assistentie heeft gevraagd. De bewijslast wordt hierdoor bij de schipper gelegd. Wanneer sluizen over vlottende bolders beschikken, wordt assistentie zelfs geheel uitgesloten.

Glibberige terminal
“Het komt mij voor dat het scheepvaartbericht op gespannen voet staat met de wettelijke veiligheidsverplichting”, aldus De Decker in zijn advies. Anderzijds is het niet zo dat indien assistentie werd gevraagd en gegeven en er vervolgens een ongeval op de muur gebeurt, de aansprakelijkheid voor het schadegeval automatisch bij de schipper wordt gelegd. “Wanneer zich een schadegeval voordoet, zal uitgezocht moeten worden wie hiervoor aansprakelijk is.”
NV De Scheepvaart gaat het advies van Mr. De Decker bestuderen en indien nodig het scheepvaartbericht aanpassen. Dat zou een grote opluchting voor de binnenvaartsector zijn. “Onlangs klauterde een matroos met de tros in één hand de glibberige trap op”, aldus de VBR. “Zulke werkomstandigheden kunnen wij als beroepsorganisatie niet langer toestaan. Als men alleen in de sluis ligt, kan men zich afhankelijk van de uitrusting van het schip gaande houden tot het schip hoog genoeg is om boven op de muur vast te maken. De matroos de muur laten opklauteren of voorlopig vastmaken in de muurpinnen is levensgevaarlijk. Als er in de duwvaartsluis moet gemeerd worden met twee schepen achter elkaar ontstaat er een probleem. Als de schipper om verzekeringstechnische redenen geen assistentie vraagt en de assistentie wordt niet spontaan aangeboden, dan valt alles stil.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -