Deze week nog overlegt staatssecretaris Huizinga van V&W met het Crisisberaad Binnenvaart over de consequenties van de streep die de NMa vorige week zette door de voorgestelde oplegregeling. Aan dat gesprek zal ook Economische Zaken deelnemen.
Dat schrijft Tineke Huizinga vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De afwijzing door de Nederlandse Mededingingsautoriteit “betekent een forse tegenvaller voor de samenwerkende binnenvaartorganisaties, verenigd in het Crisisberaad. Ik waardeer de inspanningen van het Crisisberaad om tot een robuust plan te komen met als doel om gezonde binnenvaartondernemingen de huidige economische crisis door te helpen”, aldus de staatssecretaris.
Banken
In het overleg zal ook de mogelijke rol van de banken aan de orde komen, meldt Huizinga. Ze is van mening dat die een sleutelrol dienen te spelen bij de aanpak van de crisis in de binnenvaart. “Dit geldt niet alleen in het geval van een door de NMa goedgekeurde Oplegregeling, maar ook voor eventuele alternatieve maatregelen om executieverkoop van schepen zoveel mogelijk te voorkomen.”
Alternatieven
Verkeer en Waterstaat gaat op korte termijn – samen met het ministerie van Economische Zaken – om de tafel met de NMa. “Ik doe een beroep op de NMa mee te denken over opties die wel voldoen aan de Mededingingswet.”
Zelf denkt Huizinga aan commerciële samenwerkingsverbanden, die binnen de Europese concurrentieregels zijn toegestaan tot 500.000 ton: “Op dit moment ben ik bezig, samen met de sector, om de mogelijkheden hiervan in de binnenvaart nader te verkennen en te concretiseren. Daarbij zal ik ook de ervaringen betrekken met de Tijdelijke subsidieregeling samenwerkingsverbanden binnenvaart, zoals die van 1996 tot 1999 heeft gegolden.”
Verder wacht Huizinga het oordeel van de Europese Commissie af. Die zou binnen drie maanden na de hoorzitting in Brussel moeten reageren op haar verzoek om formeel een structurele crisis vast te stellen en maatregelen te treffen. Morgen is het drie maanden geleden dat die hoorzitting plaatsvond.