Hij had al een website in het leven geroepen waar scheepseigenaren informatie kunnen uitwisselen over aanvaarde en afgeslagen vrachten, nu roept Anton van Megen binnenvaartondernemers op maandag 16 november een “krachtig signaal” te laten horen aan de Europese politiek zodat die akkoord gaat met de crisismaatregelen die uit de branche zelf zijn voorgesteld. Daarom roept hij schippers op die dag in Brussel te protesteren als de Europese Commissie daar een tweedaagse hoorzitting over de crisis in de binnenvaart begint. Wie niet naar Brussel kan zou op een negental verzamelplaatsen in havens zijn scheepshoorn moeten laten blazen in de pauze van de hoorzitting.
Van Megen is eigenaar van Oliehandel Anton van Megen uit Zaandam. Hij zette zich een paar jaar terug als voorzitter van het pas opgerichte Scheepvaartgilde in voor een betere marktpositie van vervoerders van zand en grind.
Sinds een paar weken probeert hij alle drogeladingschippers te mobiliseren om de economische crisis het hoofd te bieden. Dat doet hij met de website schippersvoorschippers.nl, waar binnenvaartondernemers elkaar informeren over vrachttarieven die hen geboden zijn, met als doel dat ze zich niet tegen elkaar laten uitspelen door bevrachters. De internetsite heeft inmiddels meer dan 450 geregistreerde leden.
Onacceptabel
“Er is een terugloop van het aantal te vervoeren goederen van ongeveer 20-30%. Door minder aanbod van transport staan de tarieven zwaar onder druk en zijn in de meeste gevallen gehalveerd”, schrijft Van Megen in een toelichting op zijn actie voor komende maandag. “Dit lijdt tot een onacceptabele situatie. De binnenvaart heeft zelf diverse initiatieven ondernomen om uit deze crisis te komen. Dat varieert van particuliere initiatieven tot door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat genomen initiatieven. Gemeen hebben alle initiatieven dat zij direct door de NMa als niet wettelijk toegestaan worden beschouwd en daarmee verdwijnen deze initiatieven vrijwel direct van het toneel.”
“Als er niets gebeurt dan dreigt 50% van de binnenvaartondernemers voor het einde van het jaar failliet te gaan. Als die schepen daadwerkelijk stil gaan liggen gaat dat een behoorlijke druk op het wegennet geven; miljoenen tonnen zullen er extra over de weg vervoerd moeten worden.”
Speelruimte
“Op 16 en 17 november vergadert de Europese commissie over de problematiek in de binnenvaart. Wij willen een krachtig signaal neerzetten als binnenvaart. De problematiek in de binnenvaart kan best door haar zelf opgelost worden, echter dan moet daar door de overheid wel een bepaalde speelruimte voor geboden worden. Bijvoorbeeld door de NMa wat minder rigide naar de Mededingingswet te laten kijken. Dan kunnen de initiatieven van capaciteitsreductie of samenwerkingsverbanden zorgen dat er weer een stijgende lijn in de tarieven komt. Wij verzoeken dan ook de Europese Commissie , en met name mevrouw Kroes, om deze speelruimte te creëren.”
Verzamellocaties
Amsterdam Houthavens
Rotterdam Tropicana
Maasbracht
Vluchthaven IJzendoorn
Voorhaven Weurt
Gorichem autosteiger
Antwerpen
Manheim
Mainz
Naar Brussel
“Wij zullen op 16 november aanwezig zijn in Brussel om ons te laten horen en diverse organisaties zullen aan de Commissie hun bezorgdheid overbrengen. Daarnaast zullen degenen die niet naar Brussel kunnen of zij die moeten varen, gevraagd worden hun solidariteit te tonen. In eerste instantie verzoeken we iedereen uitdrukkelijk naar Brussel te gaan.” Wie niet naar Brussel gaat, roept Van Maegen op zich te verzamelen op locaties elders in Nederland, België en Duitsland. “Daar zullen zij zich aan de pers tonen en van zich laten horen.” In de pauze van de hoorzitting (13.00-13.30 uur) moeten de scheepshoorns dan klinken.