- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTweede kraanschip voor Mercurius

Tweede kraanschip voor Mercurius

- Advertentie -

Delen

Feestelijke start: ballonnen stijgen als de eerste container is gelift.

Een gedurfde naam voor een kraanschip dat op stroom containers kan overslaan: de Mercurius Transferium. Het Havenbedrijf Rotterdam – waar de naam containertransferium is ‘verzonnen’ – kon vanuit het World Port Centre op de Wilhelminapier toekijken hoe dit Transferium alvast werd gedoopt.

Brandblusboten vieren de komst van het ms Mercurius Transferium (links op de foto).

Het is het tweede kraanschip voor Mercurius Scheepvaart na de Mercurius Amsterdam. De Mercurius-Rotterdam had misschien voordehandliggender geweest, maar het moet gezegd: ‘Transferium’ is leuker gevonden. Robert-jan Zimmerman – directeur van Mercurius – steekt ook niet onder stoelen of banken dat het uiteindelijk de bedoeling is een drijvend, dynamisch containertransferium te creëren met deze twee kraanschepen.
De ‘Amsterdam’ wordt volledig ingezet (wordt door sommigen al als ‘onmisbaar’ beschouwd voor een bepaalde logistiek) en er is werk voor een tweede, zelfs grotere. Er is ook een dedicated bak voor de Mercurius kraanschepen. De twee schepen en de bak lagen bij elkaar tijdens de doop, donderdagmiddag 12 november, en het was dus een blauwe ‘Mercurius-middag’. Het deed denken aan wat jaren geleden toen de eerste River Hopper door de toenmalige minister van V&W Roelf de Boer in gebruik werd genomen, op precies diezelfde plek aan de Wilhelminakade. Dat schip was bedoeld als palletschip maar maakt intussen deel uit van de vloot kleine containerschepen, die een bekende verschijning zijn in Rotterdam. Dat bleek ook wel want tijdens de doop kwam toevalligerwijs een neefje van de River Hopper – een Neo Kemp, ook van Mercurius – afgeladen langs varen.
De schepen halen dagelijks inkomende containers op bij de zeeterminal, varen deze naar de klant in de haven alwaar de containers direct op de kade of op een truck worden gelost.

Concept

Tegen het decor van (onder andere) het Havenbedrijf werd de Transferium gedoopt.

Het oorspronkelijke concept werd ontwikkeld door de Mercurius Shipping Group in nauwe samenwerking met en op initiatief van Haven Amsterdam. Het doel van het AMS-barge project was om een shift van weg naar watertransport van containers te creëren in een havenregio. De ‘Transferium’ meet 95,50 x 11,55 meter en kan in totaal 2.400 ton of 164 containers vervoeren. De containerkraan kan 40 ton tillen met een horizontale armlengte van 28 m. Om de grote hefcapaciteit van de kraan te compenseren is er een zeer innovatief stabiliteitssysteem geïnstalleerd. Het hightech schip kan gemiddeld 22 containers per uur laden/lossen. Het schip is volledig afgebouwd door Scheepswerf Begej, onderdeel van de Mercurius Shipping Group.
De familie Teekman gaat op het schip varen en is tevens is mede-eigenaar.

Verschil

Een geladen neo Kemp passeert de kraanschepen.

De Transferium is geoptimaliseerd ten opzichte van de Mercurius-Amsterdam. Zo zijn er 2 zwaardere hoofdmotoren geïnstalleerd zodat het mogelijk is om met 3 geladen bakken te varen. Het schip is tien meter langer, waardoor het beter gestroomlijnd is plus meer woon- en werkruimte heeft op het voor- en achterschip. De kraan heeft met haar 45 ton liftcapaciteit 10 ton meer hefvermogen. In plaats van 2 losse spreaders (één 20 ft plus één 40 ft spreader), heeft het nieuwe schip nu een volautomatische light-weight spreader. Tevens is het stabiliteit-systeem (het zogenaamde anti-helling systeem) fors verbeterd. Razendsnel bewegen twee 50 tons gewichten (aan zowel de voor- als achterzijde van de kraan) van bakboord naar stuurboord. Aangevuld met 4 zware 4.000 kuub pompen die snel water kunnen verplaatsen overdwars middels 10-duimse leidingen op 4 plaatsen in het schip.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -