De Waterpolitie in Tiel maakte woensdag 1 juli tijdens een controle op de Waal zeven keer proces-verbaal op tegen de schipper van een binnenvaartschip dat containers vervoerde. De 38-jarige Belg had onder andere geen goed stuwplan en voer 24 uur per dag terwijl er maar drie in plaats van de vijf voorgeschreven bemanningsleden aan boord waren.
Tijdens de controle zagen de agenten dat acht van de containers aan boord met gevaarlijke stoffen waren gevuld. Het verplichte stuwplan dat de schipper overhandigde, voldeed niet aan de voorschriften. In het plan stonden de gevaarlijke stoffen namelijk niet met naam en klasse vermeld. Er was ook geen lijst bijgevoegd waarmee de stoffen eventueel aan de hand van het containernummer herleid konden worden.
Niet gemeten
Omdat het schip zowel giftige als brandbare stoffen vervoerde, was de aanwezigheid van een toxi- en explosiemeter verplicht. Van beide meters was echter de geldigheid van de keuring verlopen. Verder had de schipper tijdens het laden en een uur daarna zijn ruim moeten meten op de aanwezigheid van gevaarlijke gassen. De resultaten moeten worden genoteerd in het meetjournaal. Het meten was niet gebeurd.
In het vaartijdenboek stond vermeld dat het schip in de exploitatiewijze B voer, dat wil zeggen 24 per dag. Daarvoor heeft het schip vijf bemanningsleden nodig. De Waterpolitie zag er drie. De anderen lagen te slapen, volgens de schipper. Even later bleek echter dat die twee helemaal niet aan boord waren en dat de schipper hun vertrek niet in het vaartijdenboek had vermeld.
Aan boord was ook geen bemanningslid aanwezig met ADNR-certificaat. Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen moet minimaal één van de bemanningsleden in het bezit zijn van dit certificaat.