“De wereldwijde crisis gaat aan de binnenvaart niet voorbij. Er is veel minder te vervoeren, waardoor de wachttijden toenemen en de vrachtprijzen ver zijn gedaald. De binnenvaart moet zich voorbereiden op een moeilijk jaar. De vraag is wat voor maatregelen op korte termijn kunnen worden genomen om de situatie van de binnenvaartondernemingen te verbeteren.”
Dat schrijven CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer in een gezamenlijk persbericht. “Allereerst willen wij ons uitspreken tegen te lage vrachtprijzen. Voor het overgrote deel van het ladingaanbod bestaan geen zinvolle alternatieven dan vervoer per binnenschip. Wij vrezen dat, wanneer het herstel uiterlijk na de zomer niet is ingezet, meerdere binnenvaartbedrijven in de financiële problemen zullen geraken. Faillissementen kunnen daarbij niet worden uitgesloten.”
Kapitaalvernietiging
“Vast staat echter dat elke crisis van tijdelijke duur is en altijd gevolgd wordt door een periode van groei in het goederenvervoer. Kortom, na de crisis zijn alle schepen weer hard nodig. Het is niet verstandig om de komende maanden een kapitaalvernietiging te laten plaatsvinden. Rijk (via staatsgaranties) en banken (scheepshypotheekverstrekkers) hebben er tevens belang bij de waarde van de schepen niet verder te laten kelderen.”
Annemarie Jorritsma (voorzitter Koninklijke Schuttevaer), Pieter Struijs (voorzitter Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart) en Hans Megens (voorzitter Kantoor Binnenvaart) geven een aantal mogelijkheden aan. Zoals het uit de vaart nemen van schepen. “Hierbij dient vast te staan dat schepen beneden de 1500 ton in het kader van een goede toekomst voor het kleinere schip worden behouden, één van de uitgangspunten van het onderzoek naar de toekomst van het kleine schip.”
Sloopfondsen
Daarnaast pleiten wij ervoor te onderzoeken of het mogelijk is een regeling af te spreken waarin schepen voor de duur van de crisis tijdelijk aan de vloot worden onttrokken. Hiervoor dienen afspraken tussen banken, rijksoverheid en binnenvaartbranche tot stand te komen.
"Er moet onderzocht worden of de gelden uit de sloopfondsen benut kunnen worden om de gevolgen van de crisis te bestrijden. Wij spreken staatssecretaris Huizinga aan om op korte termijn samen met ons de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken.”
Ten slotte pleiten Jorritsma, Struijs en Megens voor verruiming van de staatsgarantie. “Zodat er meer ruimte is voor de aflossing van schulden van binnenvaartbedrijven die in de problemen dreigen te komen. Door de staatsgarantieregels worden banken nu gedwongen vroegtijdig leningen terug te vorderen van binnenvaartbedrijven die onder normale marktomstandigheden floreren.”