Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat stelt 70 miljoen euro beschikbaar om de rivier de Vecht te saneren. In juli 2010 beginnen de werkzaamheden waarbij in vijf jaar tijd ruim 2,5 miljoen kuub verontreinigd baggerslib van de bodem verwijderd wordt.
Na de sanering moet de waterkwaliteit van de Vecht weer voldoen aan de eisen die in Europa gelden. Huizinga: "De kwaliteit van het Nederlandse oppervlaktewater is de afgelopen decennia sterk verbeterd, maar we zijn nog niet klaar. Dit project laat zien hoeveel we kunnen bereiken als verschillende partijen de handen ineenslaan."
Slechte waterkwaliteit
De waterkwaliteit van de Vecht was lange tijd slecht als gevolg van de vele lozingen op de rivier. Het water was erg troebel, waardoor waterplanten er niet konden groeien en dieren verontreinigende stoffen binnenkregen. Door de slechte waterkwaliteit is ook de waterbodem verontreinigd geraakt.
In 1996 is het beheer en onderhoud van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Toen is ook een restauratieplan van start gegaan om de ecologische kwaliteit van de rivier te verbeteren.
Laatste fase
In de laatste fase van dit plan, die nu aanbreekt, wordt de waterbodem gesaneerd. Bij de overdracht is de afspraak gemaakt dat het rijk een deel van de bodemsanering zou bekostigen. Het eerste deel van de sanering bestaat uit het baggeren van de volle 42 kilometer van de Vecht.
Zodra de Vecht is gesaneerd wordt doorgegaan in de Smalweesp, de Gaasp en de Weespertrekvaart. In 2015 zijn naar verwachting al deze wateren gesaneerd. Gekoppeld aan de sanering van de Vecht moeten de drie rioolwaterzuiveringinstallaties die lozen op de Vecht, worden aangepast.
De totale kosten van het project zijn geraamd op bijna 100 miljoen euro. Het rijk draagt nu 70 miljoen euro bij. De financiering van het resterende deel doet het waterschap Amstel Gooi en Vecht.