- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws6 procent meer containers over water

6 procent meer containers over water

- Advertentie -

Delen

In 2017 is het containervervoer per binnenvaart in de Europese Unie met 6 procent gestegen. Het aantal TEU’s kwam uit op bijna 2,37 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Centrale Rijnvaartcommissie. Sinds 2000 is het containervervoer over de Rijn met 84 procent toegenomen.

De CCR presenteerde half september het jaarverslag 2018 van de Marktobservatie van de Europese Binnenvaart. Die stelt de organisatie uit Straatsburg jaarlijks samen met de Europese Commissie op.

Voor vervoer over water is de containermarkt nog steeds grotendeels een West-Europese activiteit, constateert de CCR. “In 2017 vond meer dan 99% van het totale containervervoer plaats in slechts vier EU-landen: Nederland 45%, Duitsland 40%, België 10% en Frankrijk 4,5%.”

Naast de Rijn groeit het containervervoer ook op andere vaarwegen. De CCR geeft als voorbeeld het achterlandvervoer vanuit Hamburg. “Het transport van containers over het Mittelland-kanaal en over de Elbe zou in de toekomst een steeds grotere rol kunnen gaan spelen. In 2017 is het aantal TEU dat over deze binnenvaartwateren vervoerd werd met respectievelijk 3 en 8% gestegen.”

Een stijgende tendens is ook zichtbaar op de kanalen in West-Duitsland en in Noord-Frankrijk en op de Seine. “Het vervoer van containers over de Donau staat nog in de kinderschoenen, maar toonde wel al in 2017 een lichte stijging.”

Het vervoer van chemicaliën neemt ook toe. Maar het vervoer van kolen loopt bijvoorbeeld in heel Europa terug. De vooruitzichten voor ijzerertsen en metalen zien er volgens de CCR “een stuk rooskleuriger uit” dan voor kolen.

 

Nieuwe kansen: stedelijke logistiek en biomassa

Voor de Marktobservatie heeft de CCR onderzoek gedaan naar nieuwe marktkansen voor de binnenvaart, zoals stedelijke logistieke ketens en het vervoer van biomassa. “In grote Europese  agglomeraties, die te kampen hebben met luchtverontreiniging en verstopte wegen, is binnenvaartvervoer in de belangstelling komen te staan van de stedelijke logistiek. Het voorbeeld van Parijs laat zien dat de binnenvaart in staat is veel vracht te absorberen in vervoerssegmenten met een groot groeipotentieel zoals bouwmaterialen, de toevoer naar winkels en e-commerce.”

Nu biomassa een steeds grotere rol gaat spelen in de energiesector (zowel voor het produceren van elektriciteit als voor het opwekken van warmte), doen zich ook daar nieuwe mogelijkheden voor de binnenvaart voor. “Aangezien biomassa in feite dezelfde kenmerken heeft als bulkgoederen (hout, houtpellets, koolzaad en andere materialen die tegen lage kosten in grote hoeveelheden vervoerd kunnen worden), is de binnenvaart bij uitstek geschikt om de belangrijkste vervoersmodus te worden voor deze belangrijke energiebron van de 21ste eeuw.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -