- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws3D-geprint jacht van gerecycled plastic

3D-geprint jacht van gerecycled plastic

- Advertentie -

Delen

Tanaruz heeft een 3D-geprint, 4,50 meter lang motorjacht ontwikkeld. Het eerste exemplaar leverde het Rotterdamse bedrijf 7 april aan een klant.

Tanaruz is de eerste Europese scheepsbouwer die het ontwerp en productie van duurzame 3D-geprinte jachten zelf beheert en op grote schaal aan particulieren wil gaan leveren.

Kopen via een app

Tanaruz wil de pleziervaart innoveren en toegankelijk maken voor een jonger publiek. De 3D-geprinte Tanaruz-jachten zijn daarom niet alleen circulair, maar hebben dankzij een geautomatiseerd productieproces ook een lage kostprijs, aldus het bedrijf.

Een jacht kopen bij Tanaruz begint via de app. Momenteel biedt het bedrijf vier standaardmodellen, variërend van 4,50 tot 10 meter lang. De boten zijn via de app volledig te personaliseren: van formaat en kleur van de romp en kussens tot de opbouw en apparatuur. De plezierjachten worden optioneel uitgerust met elektrische motoren, accu’s en zonnepanelen. Het instapmodel kost 15.000 euro.

Recyclen

“Traditionele jachtbouw betekent vooral veel handwerk, zeker als je afwijkt van het basismodel. Daardoor zijn plezierjachten vooral een exclusief product”, zegt Alex Shifman, oprichter van RAW Idea, de start-up achter Tanaruz.

“Met Tanaruz willen we plezierjachten toegankelijk maken voor iedereen die een betaalbaar, maar vooral ook een duurzaam product zoekt. Onze boten worden geprint van gerecycled plastic. Ze zijn daardoor vrijwel onverwoestbaar, maar toch circulair: wil je bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding toch een grotere boot, dan gebruiken wij je oude Tanaruz-jacht als grondstof om een nieuwe te printen.”

Binnen twee dagen

Het bedrijf is geen scheepswerf; Tanaruz print de boten op een veertien meter lange 3D-printer in een Rotterdamse fabriekshal. Dat proces neemt voor het kleinste model twee dagen in beslag, is volledig geautomatiseerd en kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, doorgaan.

“Het meeste werk zat in het opstarten van het productieproces: van sterkteberekeningen door onze engineers tot het designen van de eerste modellen en het inregelen van de 3D-printer”, zegt Shifman. “Maar ook digitalisering speelt een grote rol. Het productieproces begint al bij de bestelling: de klant kan zijn plezierjacht volledig personaliseren via onze app, net zoals je tegenwoordig een auto online samenstelt. Alle verschillende opties hebben we als printopdracht klaarliggen.”

Nog lagere productiekosten

Tanaruz denkt de kostprijs nog verder omlaag te kunnen brengen door de productie op te schroeven. Het bedrijf verwacht dit jaar tot honderd plezierjachten te printen, maar wil in 2023 meer dan 300 vaartuigen vanuit Rotterdam leveren. Op een tweede locatie wil Tanaruz daarom meer 3D-printers installeren, zodat twee printers tegelijk een boot kunnen printen en er ook groter dan 10 meter kan worden geproduceerd.

Tanaruz zoekt partners en investeerders om ook internationaal te kunnen groeien. Met de plug-and-play-oplossing kunnen kleinere scheepswerven en printshops over de hele wereld met de Rotterdamse ontwerpen aan de slag.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -