Met de Zwerver I heeft Van Stee Offshore uit Harlingen er een groot multi-purpose werkschip bij. Het gaat om een ombouw van een bestaand schip, uitgevoerd door scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. Door de beperkte diepgang is het schip breed inzetbaar. Op het grote dek kunnen veel krachtige werktuigen worden opgebouwd.
De Zwerver I kwam in 2006 in de vaart onder de naam Anna-B. Het werkschip werd ingezet voor onderhoud aan diverse platforms in West-Afrika. Door de oliecrisis besloot de voormalige eigenaar het schip te verkopen.
Van Stee Offshore zag kansen om het volledig om te bouwen en in te zetten op projecten wereldwijd. Gebr. Kooiman kreeg de opdracht voor de refit. De scheepswerf heeft in het verleden nieuwe schepen voor Van Stee Offshore gebouwd. “Wij hebben veel vertrouwen in Gebr. Kooiman”, aldus directeur Arjan van Stee. “De werf staat bekend om haar kwaliteit, en daar gaan we voor. Bovendien hebben ze de nodige ervaring met refits.”
Compleet vernieuwd
Kooijman heeft elf maanden aan de ombouw gewerkt. In feite is een compleet nieuw schip opgeleverd. Van Stee: “Alles is eruit gehaald en vervangen. Het weinige dat we hebben laten zitten, is volledig overhaald.”
Het schip kreeg onder meer een nieuw elektrisch systeem, nieuwe DP-systemen, nieuwe generatoren en extra voortstuwingsmotoren die ook dienst kunnen doen als generator. Op het voordek is een nieuwe hydraulische ankerbehandelingslier geplaatst met een trekkracht van 200 ton.
Verder heeft het schip twee tugger-lieren van elk 15 ton en twee telescopische spudpalen. Er is een doorlopend werkdek van achtersteven naar boeg. Het dekhuis staat als een brug over het voorschip geplaatst. Op het met hardhout bedekte werkdek van ongeveer 200 m² is ruimte voor meerdere 20- of 40-voets containers.
Vaste basisploeg
De romp is onderverdeeld in meerdere waterdichte compartimenten: voorpiek, voormachinekamer, magazijn/werkruimtes, koel-/vriesruimtes, achtermachinekamer en stuurmachinekamer. De accommodatie voor de bemanning en personen van de opdrachtgevers is uitgebreid van 22 naar 58 personen. De bemanning beschikt over een wasruimte, een kombuis, twee cabines voor telkens twee personen en twee hutten met eenpersoons officiersbedden.
Omdat het vinden van goede, gekwalificeerde bemanningsleden niet eenvoudig is, heeft Van Stee Offshore de basisploegen voor de schepen in vaste dienst.
“Daardoor bouw je iets op en vallen nieuwe mensen meteen in een team dat weet hoe het reilt en zeilt aan boord”, aldus Van Stee. “In periodes met minder opdrachten is het eenvoudiger om te schipperen met personeel. Naast onderhoud is er altijd wel iets te doen aan boord.”
Breed inzetbaar
Terwijl de meeste grote offshore-schepen een diepgang vanaf 4 meter hebben, heeft de Zwerver I slechts een beperkte diepgang van 2,30 meter. Hij is hierdoor breed inzetbaar.
Van Stee: “We zijn bezig de eerste opdracht te scoren. Als gevolg van COVID-19 hebben sommige projecten vertraging opgelopen. De vraag is of uitgestelde projecten nog dit jaar worden aanbesteed. In dat geval kan de Zwerver I de hele winter doordraaien.”
Zoals voor zovele bedrijven is de coronacrisis ook voor Van Stee Offshore een lastige periode. Van de vorige crisis heeft het veertig jaar oude familiebedrijf weinig gemerkt, aangezien de schepen wereldwijd worden ingezet. “Maar deze crisis is onvoorspelbaar. Het kan zomaar weer beter gaan, maar evengoed nog een hele tijd duren.”
Windmolenparken
De twee andere multi-purpose schepen, de Zwerver II en Zwerver III, werken op dit moment aan windmolenparken voor de Nederlandse en de Engelse kust. Binnenkort vaart een van de twee richting Rusland voor een project.
“Onze schepen doen veel voorwerk voor offshore windmolenparken. Van het in kaart brengen van het gebied tot het opsporen van munitie, onderzoek en het vrijmaken van kabelroutes. Met de Zwerver I kunnen we naast het opruimen van oude kabels ook nieuwe kabels leggen en kabels repareren. Omdat hij iets groter is dan onze andere schepen en minder diepgang heeft kan hij droogvallen op het strand met kabelaanlandingen.”
“We kunnen met dit schip ook bij wind en hoge golven lang doorwerken. Op het grote dek kunnen we veel krachtige werktuigen opbouwen.” Kortom: een sterke uitbreiding van de vloot met brede mogelijkheden.
Door Sarah De Preter