Media Creators

De nieuwe chemicaliëntanker Provider is de derde tanker met die naam voor Eric Nieman en zijn compagnons in Provider Scheepvaartbedrijf BV, evenals de voorganger een RVS-tanker. In omvang is het schip flink groter dan de vorige Provider. Binnenvaartondernemer Eric Nieman heeft weloverwogen beslissingen genomen bij de keuze voor dit schip.

“Voor mijn twee zoons wilde ik graag het trucje nog een keer doen”, vertelt een ontspannen Eric Nieman (59) in de riante, futuristische stuurhut van de nieuwe Provider die op dat ogenblik nog bij De Waal in Werkendam ligt, enkele dagen na de geslaagde proefvaart. Het ‘trucje’ is de bouw van een nieuwe chemicaliëntanker, waarmee ook het werkgebied van het bedrijf verschoof. Met name door de breedte van 13,5 meter is het schip niet geschikt voor de Duitse kanalen. Daarmee samenhangend is ook voor een heel andere tankindeling gekozen. “De opbouw is nu ook hoger dan de 4,5 meter die is toegestaan op de kanalen. Het is een drie partijen-schip, maar in principe is het mogelijk om in elk van de elf tanks apart te laden. Nu zijn ze verdeeld over drie systemen.” De chemievaart heeft Eric Nieman altijd getrokken. “Het is interessanter om steeds andere bestemmingen te hebben en niet altijd hetzelfde traject te varen.”

De ‘Niemannen’ op de nieuwe Provider: (vlnr) Daniël, Eric en Bram Nieman. (foto: Hendrine Nieman)

Personeel

De vorige Provider is verkocht en had een laadvermogen van 2.883 ton, de nieuwe 4.281 ton. Gevaren wordt voor chemiebevrachter TankMatch in Werkendam. Eric Nieman vaart zelf samen met Edwin van den Boogert, al veertien jaar de vaste kapitein en nu dus ook toe aan de derde Provider met de Niemannen. “We weten wat we aan elkaar hebben. Wij varen één week op/één week af, de jongens 14/14.” De jongens zijn de zoons Bram (26) en Daniël (23). Dit viertal wordt ondersteund door nog vijf bemanningsleden: een Roemeen, een Pool en twee Friezen, gekscherend bekend als ‘de buitenlanders’, en een lichtmatroos. “Deze mensen heb je nodig als je 24 uur per dag wilt varen met het schip.”

Van Ommeren

Op het oog een typische schippersfamilie, maar Eric Nieman kwam niet uit de binnenvaart. “Ik zat op de MAVO en mij werd geadviseerd iets anders te gaan doen. Ik volgde de middelbare beroepsopleiding in Rotterdam en daar werden we al benaderd door Van Ommeren om op de schepen te komen werken. Zo kreeg ik als 16-jarige in de Oranjeboomstraat (in Rotterdam – red.) een veertiendaagse training van Van Ommeren en ging ik varen op een tanker. Soms lag je in de Geulhaven te wachten en was je samen met veel collega’s. Een leuke tijd, ik denk dat mijn zoons dat ook leuk hadden gevonden.” Na een periode bij de Koninklijke Marine keerde Eric Nieman terug bij Van Ommeren en kwam hij in contact met Marcel Roodhart, oud-stuurman bij Van Ommeren en die introduceerde samen met Hans van Tilborg met hun bedrijf Tilro de eerste door particulieren gebouwde chemietankers met de namen van spaceshuttles (Challenger, Enterprise etc.). Eric Nieman zou elf jaar lang op het mts Challenger varen, maar voordien werkte hij nog een jaar bij de Havendienst van Amsterdam. “Een leerzame tijd”, zegt hij lachend. Na die elf jaar werd hij veiligheidsadviseur bij Tilro en vervolgens zelfstandig, totdat opnieuw Marcel Roodhart hem benaderde om de ombouw te begeleiden van het wrak van de chemietanker Stolt Rotterdam (die in 2001 bij Krefeld met salpeterzuur zonk en een kleine milieuramp veroorzaakte) naar het mts Wervelwind. Met het omgebouwde schip heeft Eric een half jaar gevaren, totdat hij in gesprek raakte met onder andere makelaar Frank Galle. Gesteund door enkele compagnons besloten ze te investeren in een nieuwe tanker. De naam ‘Provider’ was een idee van Eric’s echtgenote Hendrine (die de backoffice van het bedrijf runt). Hij vond het meteen goed klinken en bovendien geeft het precies aan wat een tanker doet. “En elke zeven jaar bouwen we een nieuwe. Ik heb wel gedacht over uitbreiding met meerdere schepen, maar het probleem is personeel vinden en ik wilde blijven varen, me niet alleen bezighouden met personeelsmanagement.”

Dit derde schip werd geleverd door Galle & Roodhart Scheepsbouw. De prettige samenwerking met Marcel Roodhart is in dit project overgenomen door zijn zoon Mark Roodhart. Mark heeft het project volledig begeleid en is zeer betrokken geweest bij de bouw en afbouw.

Het casco lag al eind vorig jaar klaar op de werf České loděnice in Tsjechië. De komst naar Nederland liep vertraging op door het langdurig laagwater op de Elbe. Van Cuxhaven werd het casco naar Nederland gesleept. “Na het stuurhuis bij Kampers te hebben opgehaald, werd het schip afgebouwd bij De Waal.”

Pompen

Tijdens het gesprek pompt zoon Bram op het voordek het water uit de tanks. De Dutch Well Pumps veroorzaken een brede straal water die een flinke blusboot niet had misstaan. Behalve de compleet andere indeling van de tanks en de grotere omvang is het schip natuurlijk ook een modernere versie van de voorganger. “Vooral aan dek is veel aangepast; het is vooral verfijnder apparatuur. De pompen worden voortdurend gemonitord en slaan af als er bijvoorbeeld te veel olie in zit, of te weinig. Alles wordt door computers gecontroleerd en aangestuurd. De elektronica is modern. De boegschroef en de pompen kunnen tegelijk draaien.” Dat betekent een enorme vooruitgang voor het werk aan boord, legt hij uit. “En we hebben voor het eerst een spudpaal. Dat is zo gemakkelijk, je slaapt veel rustiger als je stilligt.”

De Provider wordt voortgestuwd door een 1.800 PK ABC motor. “Een sterke motor waar we op kunnen vertrouwen. Dat vind ik belangrijk. We moeten ons kunnen concentreren op de duizenden tonnen gevaarlijke lading waar we mee varen. Het heeft een enorme uitlaatdemper erop om te voldoen aan de milieueisen.”

Over alle technische toepassingen is goed nagedacht. “Maar het belangrijkste is een goed sfeertje aan boord; dat betekent dat je met de juiste mensen samenwerkt.”

Het heeft er alle schijn van dat Eric Nieman daarbij de juiste keuzes heeft gemaakt.

Article bottom ad

1 reactie

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.