Zeevarenden van over de hele wereld worden vandaag juni in het zonnetje gezet tijdens de Day of the Seafarer. Dit is een initiatief van de International Maritime Organisation (IMO) om aandacht te vragen voor de ruim 1,5 miljoen zeevarenden die nu ergens ter wereld op zee aan het werk zijn.
Het thema van de internationale dag is “Seafarers Brought me…” Hiermee wil de IMO mensen bewust maken van de aard en diversiteit van goederen die over zee naar de consument worden vervoerd. De bewustwordingscampagne verloopt met name via sociale media. Zeevarenden worden aangemoedigd om foto’s van hun werk te delen via Facebook en twitter, het publiek gevraagd om op een ’virtual wall’ te melden welke goederen zij van ’over zee’ hebben ontvangen.
Young Maritime Representatives gezocht
Ook netwerkorganisatie Nederland Maritiem Land ondersteunt de themadag. Deze organisatie brengt niet het hele jaar de maritieme sector onder de aandacht. Speciaal voor deze gelegenheid heeft zij twee ‘Young Maritime Representatives’, die de jonge boegbeelden van de sector vormen.
Nederland Maritiem Land grijpt de Day of the Seafarer aan om nog eens onder de aandacht te brengen dat zij op zoek is naar twee nieuwe jongeren, die het komende studiejaar ambassadeur van de maritieme sector willen zijn. Deze Young Maritime Representatives (YMR) hebben als taak om andere jongeren op een laagdrempelige manier inzicht te geven in de mogelijkheden binnen hun sector.