Concordia Damen gaat een type CDS443 containerschip bouwen voor Merlin Group en ID Shipping. Het schip meet 135 x 14.20 meter en is het eerste schip van dit type, dat een doorontwikkeling is van een bestaand casco. De vernieuwde rompvorm leidt volgens de binnenvaartwerf in Werkendam tot 20 procent brandstofbesparing.
Merlin Group van binnenvaartondernemer Jan Kleine uit Arkel is geen traditionele rederij, maar opgezet als een participatiemaatschappij. Die bezit momenteel een vloot van negen schepen. Merlin Group is vooral actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.
Samen ondernemen
Merlin Group houdt zich sinds 1995 vooral bezig met de exploitatie van binnenvaartschepen, het participeren en investeren in scheepvaartprojecten, en het bieden van management en administratieve ondersteuning aan de participanten. Elk schip in de vloot is een gelijkwaardige participatie tussen Merlin Group en de kapitein die tevens mede-eigenaar is.
Kleine: “De operationele partners varen. Zij doen de operatie en de personele invulling. Wij doen de commerciële ondersteuning vanuit ons netwerk. Maar ik vaar zelf nog regelmatig mee. Dat zou ik niet willen missen.”
Dit concept is zeer geschikt voor jonge schippers en binnenvaartondernemers die willen doorgroeien, vertelt hij. “Een kapitein die net van school af komt, is wel een vakman, maar nog geen ondernemer. Zowel financieel als organisatorisch wordt het dan weleens moeilijk om zomaar een schip te kopen en te beginnen. Wij bieden dan het netwerk, de marktkennis en de financiële stabiliteit. Door een partnership aan te gaan kun je met vertrouwen en in gelijkwaardigheid starten of doorgroeien. Gezamenlijk runnen we dan het bedrijf, het schip.”
Grotere capaciteit
Merlin Group en mede-eigenaren Danny en Ilse van Deurzen van ID Shipping zijn helder over de redenen om voor nieuwbouw te kiezen. Danny van Deurzen: “Vergroening. De energietransitie is in volle gang en wij vinden dat we daar actief op moeten inzetten. Dat lukt met dit next generation-schip. Door de efficiënt ontworpen rompvorm verbruiken we straks tot 20 procent minder brandstof en stoten we dus ook minder CO2 en andere stoffen uit.”
De laadcapaciteit is uitgebreid in het ontwerp van type CDS443. Kleine: “Er kunnen in het ruim achttien containerlengtes worden geplaatst in plaats van de gebruikelijke zeventien. De 40-voets capaciteit is dus groter! We hebben daarbij voor dieselelektrische aandrijving gekozen, maar Concordia Damen bouwt het zo dat is voorbereid op full electric-aandrijving.”
Naar verwachting komt het schip einde van dit jaar in de vaart.
Familiebedrijven
Chris Kornet, directeur van Concordia Damen, is erg blij met het contract: “Beide familiebedrijven kennen elkaar al jaren. We zijn erg dankbaar dat Merlin Group opnieuw voor Concordia Damen heeft gekozen.”
Jan Kleine bevestigt dit: “Onze familie werkt al sinds mensenheugenis samen met Chris en de werf. De verhoudingen zijn goed en we zijn altijd tevreden geweest over de schepen en de service. Al twintig jaar.”
Moeten én willen
Kornet: “Het is interessant om te zien dat steeds meer scheepvaartbedrijven niet alleen moeten nadenken over de energietransitie, maar dat ook willen doen. Ook met dit contract zien we dat we de juiste weg zijn ingeslagen met de designs die we momenteel aanbieden en die we in-house hebben ontwikkeld.”
“De modellen die het momenteel goed doen, hebben door hun efficiënte rompvorm een gunstige speed-power curve en meer laadcapaciteit dan vergelijkbare schepen. Ook laten die ontwerpen ruimte voor aanpassingen op basis van klantwensen, zowel qua accommodatie als wat betreft voortstuwingstypen, die we vrij gemakkelijk kunnen aanpassen als de klant, marktontwikkelingen of regelgeving daarom vragen.”