Woensdagmorgen 2 februari start om 08.00 uur een proef met de dalvaart langs de gekapseisde tanker Waldhof bij de Loreleirots. Op dinsdagavond 1 februari waren mensen van de WSA Bingen bezig schepen te selecteren voor deze proef. "Gekeken wordt hoe het gaat", vertelt Martin van Dijk, de voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke schuttevaer, die met de WSA overleg voert over de mogelijkheden voor de dalvaart. Op de Midden- en Boven-Rijn liggen honderden schepen te wachten tot zij weer langs de Lorlei naar beneden kunnen varen.
Het acute gevaar van explosies is geweken nu de waterstof uit de tanks is geblazen met stikstof. Ook bij de geheel onder watrer gelegen tank 1 is dat geslaagd. Van Dijk: Het wachten is nu op het overpompen van de lading. "De pompen zijn aangesloten, maar vandaag (dinsdag – red.) zijn ze vooral bezig geweest met het rondpompen van de lading. het zware deel van de lading is bezonken en zo wordt het weer een homogeen mengsel gemaakt, dat kan worden overgepompt."
Tijdens de proef met de dalvaart wordt de opvaart stilgelegd bij de Lorelei. Het gaat voorlopig om vijf schepen die bij Bingen zijn afgemeerd. Ook zal er geen overslag van de lading bij de Waldhof plaatsvinden tijdens de proef met de dalvaart. De schepen in de dalvaart krijgen geen voorspan. "Het zal heel voorzichtig gaan, maar we hebben er vertrouwen in", aldus Martin van Dijk dinsdagavond.