Onlangs is het 15e schip voor Wijgaart Shipping afgebouwd: de circa 2.850 ton metende Georgia. Net als dertien andere schepen van de vloot genoemd naar een Amerikaanse staat.
John van de Wijgaart begon in 1968 met het familiebedrijf. In 1988 zetten de zonen John en Addie, toen respectievelijk 18 en 14 jaar, hun eerste stappen in de wereld van de binnenvaart. Dat was op de Zembla, het eerste nieuwbouwschip van de familie, waarmee ze pioniers van de containervaart op de Rijn werden.
De familie Van de Wijgaart bleek te bestaan uit professionals met passie voor de binnenvaart. Met een vooruitziende blik, rekening houdend met de behoefte in de maritieme branche en door de kernwaarden betrouwbaarheid, veiligheid, loyaliteit en kwaliteit constant in het oog te houden, groeide de vloot naar acht tankers, vier drogelading-/containerschepen en twee koppelverbanden.
Fraai afgewerkt
Nu is het 15e schip in de vaart gekomen. De nieuwbouwtanker Georgia is geheel onder regie van de broers John en Addie van de Wijgaart, sinds januari 2005 de eigenaren van Wijgaart Shipping b.v., afgebouwd. Het casco is afkomstig van een Poolse werf in Gdansk. Bij de afbouw werd gebruik gemaakt van de afbouwkade, kranen en personeel van Scheepstechniek Drechtsteden in Dordrecht.
“We kunnen terugkijken op een plezierige afbouwperiode en een prima samenwerking met Scheepstechniek en onze vaste toeleveranciers”, stelt John van de Wijgaart, die tijdens de afbouw van de 110 x 11,45 x 3,40 meter grote tanker bijna dagelijks op de werf aanwezig was.
Het is een traditioneel, fraai afgewerkt Rijnschip geworden met een enkel leidingsysteem en tien gecoate tanks van 370 kuub elk, die voorzien zijn van spiralen. De aanwezige warmwaterketel kan desgewenst ingezet worden voor het vervoer van biobrandstof.
De Georgia gaat mineralen vervoeren voor Interstream. Voor de bedrijfszekerheid heeft de familie Van de Wijgaart gekozen voor twee door Dolpower geleverde Caterpillars C18 van 680 pk elk.
Amerikaanse staten
Waar in de binnenvaartbranche sprake is van personeelstekort, is de bezetting aan boord de vijftien schepen van Wijgaart Shipping goed onder controle. “Dat we beschikken over voldoende nautisch personeel heeft zeker te maken met de goede arbeidsomstandigheden die wij bieden en wellicht ook het feit dat onze schepen onder Nederlandse vlag varen”, is de uitleg van John van de Wijgaart.
“We zijn aardig in de markt bezig, willen stapvoets groeien en bouwen alleen maar af als we zekerheid van vracht hebben. Daarbij willen we schepen afbouwen die geheel voldoen aan onze eisen en wensen van de klant. We kiezen zelf onze toeleveranciers en de Georgia is, na de Nevada en de Colorado, al het derde schip dat we onder onze regie afbouwen. In 2003 zijn we met de Nevada begonnen onze schepen naar Amerikaanse staten te noemen.”
Daar zit volgens John en Addie van de Wijgaart vaak ook een gedachte achter. Ze zeggen daarover: “De kleinste van de in totaal vijftig staten is Rhode Island en de tanker met die naam is met een afmeting van 85 x 9,50 meter de kleinste tanker van onze vloot. Missouri is niet alleen een Amerikaanse staat, maar ook de naam van het grootste vliegdekschip ter wereld. De Missouri is met afmetingen van 135 x 17,5o meter ons grootste containerschip. In elke woning van de schepen met de naam van een Amerikaanse staat hangt een foto van de hoofdstad van de betreffende staat, in het geval van de Georgia dus Atlanta.”
No-nonsense
Wijgaart Shipping is sinds november 2015 gevestigd in Zwijndrecht. Vanuit het fraaie kantoor aan het Veerplein wordt het vervoer over water van vloeibare lading, containers en droge lading geregeld. De negen tankers varen zowel in het ARA-gebied als op de Rijn. De twee koppelverbanden varen beide met containers op de Rijn, het motorschip Amazone is meestal te vinden op het traject van Antwerpen naar Düsseldorf en de Zembla op het traject van ARA naar Keulen.
Laatstgenoemde is in 2015 gebouwd met hybride voortstuwing en het eerste schip waarbij zowel de hoofdmotoren, de generatorsets als de boegschroefmotoren zijn voorzien van filters en katalysatoren; het is daarmee volgens John en Addie het ‘groenste’ drogeladingschip in Europa. De Zembla heeft na de afbouw overigens veel publiciteit gehad dankzij posters en een promofilm van het Bureau Voorlichting Binnenvaart over het innovatieve containerschip.
“De scheepvaart verandert met de tijd, maar de kern van de sector blijft hetzelfde: handen uit de mouwen, safety first en no-nonsens. Op die manier zorgen wij ervoor dat onze klanten zorgeloos worden voorzien in hun transportbehoeften, of het nu gaat om transport van vloeistoffen, stukgoed of containers”, aldus John van de Wijgaart tot besluit.
tekst: Jan Hoek