De werkzaamheden aan sluis Schijndel zijn afgerond. De sluis in de Zuid-Willemsvaart is donderdagmiddag 17 juni weer in gebruik genomen. Dat was anderhalve dag eerder dan gepland.
Bij de werkzaamheden aan het bovenhoofd zijn nieuwe taatskappen geplaatst. Ook zijn de deuren van het benedenhoofd opgeknapt en in het bovenhoofd geplaatst. Hierbij zijn de sluisdeuren opnieuw geconserveerd en is het houtwerk vervangen. Daarnaast zijn de aandrijvingen van de nivelleerschuiven vervangen. Tot slot is nog zo’n 90 ton stortsteen aangebracht in het stortbed aan de bovenzijde van de sluis. Duikinspecties hadden uitgwezen dat deze versteviging nodig was.
Empel en Hintham
Tijdens de stremming van Schijndel zijn ook werkzaamheden aan de sluizen in Empel en Hintham uitgevoerd. Bij Hintham ging het om werkzaamheden aan de nivelleercilinders en bij Empel werd de vergrendeling van de aanvaarbeveiliging hersteld. Ook deze werkzaamheden zijn afgerond.
Helmond
Het benedenhoofd van sluis Helmond is eind vorig jaar aangepakt. Woensdag 23 juni wordt daar begonnen met het bovenhoofd. Onder meer de sluisdeuren worden aangepakt. De stremming duurt van woensdag 23 juni 07:00 uur tot en met vrijdag 16 juli 17.00 uur.
Tijdens de stremming voor Helmond worden meteen ook sluizen 4, 5 en 6 aangepakt. Istimewa Elektro vervangt dan in opdracht van Rijkswaterstaat het ICT-systeem voor de bediening van de sluizen. Hierna worden de sluizen 24/7 bediend door de bediencentrale in Tilburg. Dit gebeurt nu nog deels vanuit Schijndel.
Woensdag 23 juni en donderdag 24 juni vindt op de sluizen lokale bediening plaats. Van vrijdag 25 tot en met zondag 27 juni zijn de sluizen gestremd.
Minder storingen
De beweegbare bruggen en sluizen in de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal kampten de laatste tijd vaker met storingen. Een deel van de storingen heeft te maken met het verouderde bedieningssysteem dat nu nog op achttien objecten draait, waaronder de sluizen 4, 5 en 6.
Daarom heeft Rijkswaterstaat besloten het ICT-systeem bij deze objecten dit jaar al aan te pakken in plaats van tussen 2022 en 2026, zoals oorspronkelijk gepland was