Lady Ami is het zesde schip in de Lady A-reeks sea-riverliners van Wijnne Barends. Op basis van prima ervaringen met een eerste serie van vier bestelde de Delfzijlster reder er begin dit jaar nog eens acht bij GS Yard in Waterhuizen. De reder en de werf vertaalden de wens van Wijnne Barends van efficiënt transport tegen lage kosten op zout en zoet water in een zeer weldoordacht technisch concept dat aan alle verwachtingen voldoet.
Voor de voortstuwing is gekozen voor de elektronische Caterpillar 3508. Met 749 kW blijft deze hoofdmotor onder de grens van 750 kW geïnstalleerd voortstuwingsvermogen om zonder machinist te kunnen varen.
De bemanning bestaat uit een kapitein, een eerste stuurman, een stuurman in opleiding en twee matrozen. Een van de matrozen heeft een technische basisopleiding en een interne praktijkopleiding aan boord onder leiding van een hoofdwerktuigkundige van Wijnne Barends doorlopen waarmee hij technisch voldoende onderlegd is om het schip in bedrijf te houden.
Online monitoring
‘Zo’n opleiding is niet verplicht’, vertelt technisch directeur Ad Toonen van Wijnne Barends. ‘Wij investeren hiermee extra in technische knowhow van varende medewerkers. Zo kunnen zij met ondersteuning van de wal de meeste problemen en calamiteiten onderweg oplossen. Drie jaar ervaring leert ons dat dit een zeer nuttige tool is.’
Die ondersteuning gebeurt door middel van monitoring via internet. De Cat 3508 staat via V-satelliet continu in verbinding met de 24/7 bewaking van leverancier Pon
Power Cat. Ook de technische dienst van Wijnne Barends heeft online continu toegang tot beelden van de motor en alle relevante data: onder meer toerental, motorbelasting, brandstofverbruik, turbodruk, koelwatertemperatuur, smeeroliedruk en uitlaatgassentemperatuur. ‘Dankzij het online monitoren van de hoofdmotor kunnen we altijd direct live aan boord meekijken om het technisch personeel aan boord te ondersteunen bij het verhelpen van storingen. Is er een probleem, dan krijgt de bewaking een melding. Met ons systeem hebben wij in één oogopslag alle data in beeld. Pon is bijzonder thuis in monitoring van motoren op afstand, met name in de glastuinbouw. Deze kennis is voor ons zeer bruikbaar’, licht Toonen toe.
Stuwkracht
De mogelijkheid van online monitoring maakte deze motor extra aantrekkelijk, hoewel de reder ook de sceptische geluiden uit de branche hoorde betreffende het geringe vermogen van de hoofdmotor voor een 3.700-tonner van 88 bij 13,30 meter. Toonen weerlegt de scepsis: ‘Het gaat niet om motorvermogen, het gaat om stuwkracht. Dat begint met de diameter van de schroef: hoe groter, hoe beter. Eén procent meer rendement van de schroef betekent al vier procent meer stuwkracht. In de diepgang – van 3,20 meter op rivieren tot 4,95 maximaal – zit de beperking, aangezien dit schip ook de rivieren op moet kunnen.’
Dankzij de straalbuis neemt de stuwkracht tot 40% toe bij zware omstandigheden. ‘Hoe langzamer je vaart, hoe effectiever de straalbuis. En aangezien dit met ruim 10 mijl per uur geen snel schip is, is de straalbuis behoorlijk effectief.’
Ook het onderwaterschip draagt bij aan de stuwkracht, met name het in de binnenvaart gangbare tunnelvormige achterschip. De grote bulb op de boeg komt daarentegen uit de zeevaart. ‘De uitdaging zit in het vinden van de juiste verhouding tussen zee- en rivier-onderwaterlijnen.’
Kruiplijn
De airdraft van 8,50 meter is ongekend laag voor een zeeschip. Hiervoor is het stuurhuis in hoogte verstelbaar, kunnen de masten, satellietontvanger en luikenwagen inzakken en zijn de uitlaten van de motoren demontabel.
Hiermee kan de Lady Ami net als haar zusterschepen ook uit de voeten op enkele minder toegankelijke Franse rivieren. Ook kan het schip terecht bij overdekte laad- en loskades, waar het laden en lossen niet afhankelijk is van weersomstandigheden. De masten en het stuurhuis zijn ontwikkeld in samenwerking met Coops & Nieborg uit Hoogezand.
Brug en accommodatie
De kombuis en messroom zijn bovendeks te vinden, de overige accommodaties liggen benedendeks. Hiervoor was ruimte dankzij de bescheiden motorkracht. Alle hutten zijn, evenals de brug, voorzien van satelliettelevisie, internet en telefoon. ‘Wij willen het de bemanning zo aangenaam mogelijk maken’, zegt Toonen.
De brug is zo veel mogelijk geautomatiseerd, onder meer met ECDIS elektronische zeekaarten. Ook zijn de boekwerken gedigitaliseerd en worden updates automatisch verwerkt. Van alle systemen is back-up aanwezig. Toonen: ‘Eigenlijk is dit illustratief voor alles wat we doen: veilig en concurrerend varen.’
tekst en foto’s: Jan Johan ten Have