Reederei Jaegers voegt Leonie aan vloot toe

0

Als casco liep de Leonie van stapel bij Gebr. de Jonge in Kladovo (Servië). Shipyard Trico installeerde en leverde het schip aan Reederei Jaegers. De tanker heeft hetzelfde kaliber als de in juli eveneens door Shipyard Trico geleverde hybride tanker Hedy Jaegers. Maar met als verschil: conventionele voortstuwing.

‘Deze is voor de rivier bestemd. We leggen steeds meer het accent om schepen naar functie uit te rusten’, zegt Jaegers’ technisch directeur Norbert Kuhlmann als we na de proefvaart in Willemstad aan boord stappen. ‘Natuurlijk zijn model, kwaliteit van de schroef, buis en roeren essentieel voor efficiency en duurzaamheid.’

 

Easy Flow-roeren

‘Bij een kanaal- of rivierschip vullen we de pk’s naar functie in. Voor de Leonie kozen we een Cummins QSK38 van 1.420 pk. Het werkt, dat zie je ook vandaag. Op het Vuile Gat loopt het schip voor driekwart geladen 16,5 kilometer met 160 liter verbruik en 19 kilometer met 255 liter. De kapitein beslist of 160 liter bijvoorbeeld tussen Kaub en Bingen of de Bovenrijn voldoende is, maar het is ruim bewezen dat het meestal niet harder hoeft en dat volaan verspilling is!

‘Onze ervaring met de nieuwe hybride tanker Hedy Jaegers, die met één 220 kVA aggregaat van Lingen naar Salzgitter vaart, maakt duidelijk hoe weinig vermogen op het kanaal noodzakelijk is’, aldus Kuhlmann.

‘De Waal Easy Flow-roeren spreken voor zichzelf. Als voorbeeld hebben we de Dolfijn, een zusterschip van de Eiltank 46 en 48, met als enig verschil het roersysteem. Nadat de Dolfijn eveneens werd uitgerust met Easy Flow-roeren, is het schip volgens kapitein Perc Stoffelen zuiniger dan de genoemde Eiltanks. Na een proefperiode monitoren weten we dat het systeem 10% bezuinigt!’

 

Shipyard Trico

In de agenda van de technisch directeur van Jaegers komt Shipyard Trico voor nieuwbouw en reparatie veelvuldig voor. De rederij speelt met onderhoud van de vloot en nieuwbouw op zeker. Deze Leonie heeft Lloyds-klasse en vertoont kwaliteit in al haar vezels.

Het schip heeft 8 tanks en evenzoveel Dutch Well Pumps. Dit is een deepwell-pomp die 20% minder energie verbruikt, een sublieme lagering heeft, duurzame afdichting en zich ook nog qua prijs onderscheidt. Het concept is uniek en is ontwikkeld door Robert Joosten en Jaap Oonincx van Oonincx Scheepsonderhoud BV.

(foto's: Johan de Witte)
(foto’s: Johan de Witte)

Zoals gebruikelijk installeerde EMS de gehele elektrische equipement. Marine Power Drechtsteden leverde de Cummins-hoofdmotor. Een Verhaar Omega stuurt het voorschip. Aan het enkelwandig leidingsysteem hangt het PSI label. Kampers leverde de stuurhut. Comfort werd er ingetimmerd door Verveer.

Kladovo is een uitstekende werf, die kwaliteit maakt, snel van grootte en model kan wisselen, over een slipway tot 4.500 ton beschikt, 3 of 4 schepen naast elkaar zet, met een transportplatform schepen parkeert en daarnaast zijn capaciteiten aan de vraag kan aanpassen. ‘Optimale samenwerking met Trico en Kladovo genereert een product in overeenstemming’, stelt Kuhlmann.

 

Oud voor nieuw

Reederei Jaegers heeft schepen voor elke vorm van vloeibaar transport en bewijst graag dat scheepstransport voor ongewone producten ten opzichte van spoor en weg efficiënt en veilig is. Nieuwe wegen vinden hoort bij Jaegers.

Door enkelwandige schepen die klasse moesten maken consequent te verkopen, te slopen of naar dubbelwandig om te bouwen is de Jaegers-vloot op een 3-tal schepen na dubbelwandig.

Gezien de marktsituatie is het beleid om oud voor nieuw te wisselen niet 1 op 1. Hierdoor is het aantal schepen afgenomen naar 135. Niettemin is Jaegers in de binnentankvaart Europees marktleider. Met de overname van Chemgas in 2003 werd tevens de stap naar de zeevaart gemaakt. Aan het roer van het traditiegetrouwe evenals toekomstgerichte bedrijf staan Klaus Valentin en Dr. Gunther Jaegers.

 

Groei

Overlevingskans voor de scheepvaart ligt in aanpassing van kanalen en rivieren zonder het natuurlijke regelsysteem te verstoren. De politiek maakt geen haast met het aanpassen van vaarwegen. Nieuwe wegen voor transport zoeken is echter essentieel, want dat de scheepvaart groeit is niet toevallig. Met verantwoord transport speelt de sector in de dichtbevolkte Europese habitat een belangrijke rol. Aan eisen en toleranties die het bedrijfsleven stelt om te kunnen overleven en groeien, moet worden voldaan!

Het zijn onderwerpen waarbij Gunther Jaegers als mens en directeur van zijn bedrijf maar ook als vicevoorzitter van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) en drager van de Duitse Gefahrgutpreis (2007), nauw betrokken is.

 

tekst: Johan de Witte

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.