- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWatersportmarkt kijkt vol verwachting naar Boot Düsseldorf

Watersportmarkt kijkt vol verwachting naar Boot Düsseldorf

- Advertentie -

Delen

Voor Nederlandse watersportondernemers biedt, naast de thuismarkt, de Duitse markt de beste kans op afzet. Tegelijkertijd exporteren meer en meer Duitse ondernemers hun zeil- en motorboten, onderdelen en accessoires naar Nederland. Duitsland biedt zowel kansen als bedreigingen voor de Nederlandse maritieme industrie.

“De Duitse watersportmarkt groeit”, meldt Jürgen Tracht, directeur van het Bundesverband Wassersportwirtschaft. “Tegelijkertijd verstoort de Euroschuldencrisis het internationaal herstel. Terwijl in Noord-Europa de vraag naar boten en jachten gemiddeld toeneemt, blijft de situatie in Zuid-Europa heel verschillend. Een stabiel herstel is niet in zicht en wordt er, als gevolg van de financiële stresssituatie in verschillende Zuid-Europese landen, ook niet waarschijnlijker op.”

Eind januari zal op Boot Düsseldorf blijken hoe de markt zich ontwikkelt. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)

De Bundesverband Wassersportwirtschaft heeft onderzoek laten doen naar de markt in aanloop naar de internationale watersporttentoonstelling Boot Düsseldorf 2012. Deze beurs wordt gehouden van zaterdag 21 tot en met zondag 29 januari.

Export
Uit een eind vorig jaar gepubliceerd onderzoek bleek dat bijna 57 procent van de ondervraagde ondernemingen aangeeft dat de bedrijfsresultaten ten opzichte van 2010 waren verbeterd. Een kleine 19 procent spreekt van krimp. “Deze bevindingen worden ondersteund door de actuele productiecijfers van de Duitse botenbouwers”, weet Tracht. “Vergeleken met vorig jaar zal de productie van zeil- en motorjachten met bijna 20 procent toenemen.” Alles bij elkaar verwachtte de branche voor 2011 uit te komen op een omzet aan watersportgerelateerde goederen en diensten van 1,77 miljard euro. In dat bedrag is het segment megajachten niet meegenomen.
De uiteenlopende ontwikkelingen op de internationale markten blijken ook uit het exportverloop. “De Duitse botenbouwers konden in het eerste half jaar van 2011 een waardestijging van hun export melden van 14,6 procent bij de zeilboten en 12,2 procent bij de motorboten. Dat betekent dat de export achterblijft bij de Duitse thuismarkt.”

Spaargeld
Hoewel de omzet zowel in 2010 als in 2011 is gestegen, is de branche nog ver verwijderd van het verkoopniveau van vóór de wereldwijde financiële crisis van 2008. “Uit onze berekeningen blijkt dat de productie ongeveer op 65 procent van het niveau van 2006/2007 ligt.”
De huidige financiële crisis kan zowel goede als slechte gevolgen hebben voor de jachtbouw. “Aan de ene kant neemt het consumentenvertrouwen af. Aan de andere kant is er de neiging bij consumenten om waardevaste aanschaffingen te doen. Daarvan profiteert niet alleen de onroerendgoedmarkt, maar ook een deel van de botenmarkt. De lage renteopbrengsten van spaargeld, tezamen met de angst voor inflatie, lijken deze trend verder te stimuleren.”

“Gooi je geld in het water”

“Gooi je geld in het water. Plezier verzekerd.” Met die slogan zette Farouk Nefzi, directeur Hiswa Multimedia, de toon tijdens de presentatie van de Hiswa watersportbeurs. “Er is een crisis. De overheid vertelt ons dat 2012 een jaar wordt waarin iedere Nederlander in gaat leveren. Maar dat betekent niet dat de watersport daarvan de dupe zal worden. Het biedt ook kansen.”

“Nederlanders zullen hun vakanties dichter bij huis zoeken. En dan is alles wat te maken heeft met watersport een reële optie. Want dat kun je een dagdeel doen, een dag maar ook een week. Je kunt een boot kopen maar ook huren of meegaan op een vakantiecharter. Er zijn enorm veel mogelijkheden.”
Ondanks het optimistische toekomstbeeld heeft Nefzi ook minder positieve berichten voor de watersportondernemers. “Ons conjunctuuronderzoek, dat loopt van 2009 tot en met het derde kwartaal van 2011, laat zien dat 41 procent van de ondernemers een winstdaling heeft geconstateerd. Landelijk gezien is het consumentenvertrouwen in acht jaar tijd niet zo laag is geweest als nu. En er zijn de onbetrouwbare zuidelijke landen die Europa dieper in de crisis trekken.”

Aan de andere kant hebben Nederlanders nog nooit zoveel geld gespaard als in de laatste vier jaar. “Er is dus wel geld. Mensen zijn echter huiverig dat uit te geven. En dat betekent dat de watersportsector hen moet verleiden met mooie producten.” Die mooie producten presenteert de sector op de Hiswa Amsterdam Boat Show die van 6 tot en met 11 maart wordt gehouden in Amsterdam RAI.

De grootste kansen hebben volgens het Bundesverband Wassersportwirtschaft bouwers en aanbieders van compleet uitgeruste boten en jachten in het midden- en grotere segment. In het hogere prijssegment blijft de situatie moeilijk in verband met onder meer het overaanbod van gebruikte schepen. Er is echter ook een positieve kant aan de aanzienlijke voorraad goed onderhouden tweedehands boten en jachten. “In het lagere segment benutten vooral beginnende watersporters deze mogelijkheid om eerste ervaringen op het water op te doen. Het grote aanbod in combinatie met de in de laatste jaren gedaalde prijzen maken de markt voor hen aantrekkelijk.” En hebben de beginnende watersporters eenmaal de smaak te pakken, dan volgt vroeg of laat de stap naar een nieuw, groter, luxer zeil- of motorjacht.

Eurocrisis
Hoe de markt zich in 2012 zal ontwikkelen, is volgens Tracht onduidelijk. “Meer dan de helft van de Duitse ondernemingen verwacht verdere groei en heeft vertrouwen in de Duitse economie.” De Duitse thuismarkt wordt als stabiel ervaren. Voor de op export gerichte Duitse ondernemingen blijft het beeld onduidelijk. “In de landen die door de eurocrisis zijn getroffen, dreigen de bezuinigingen de toch al zwakke economieën verder te destabiliseren.” Nederlandse watersportondernemers lijken er goed aan te doen zich te richten op de meer stabiele Noord-Europese landen.

(Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -