Bij elk lobbygesprek eindigen die jongens van TLN met: “O by the way, de Akte van Mannheim moet worden afgeschaft.” Waar kennen we dat van? O ja, van de toerbeurt. Die moest ook worden afgeschaft, vonden de verladers in de jaren ‘80. Jan de Vries maakte altijd die leuke vergelijking met de Romeinse senator Marcus Porcius Cato (Cato de Oude) die tot zijn dood in 149 vChr. elke speech in de senaat eindigde met “Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden!” (Ceterum censeo Carthaginem delendam esse).
Carthago (nu ongeveer waar Tunis ligt) was een lastige concurrent voor het Romeinse Rijk. Drie jaar na de dood van Cato hebben de Romeinen de stad grondig verwoest en de bevolking uitgeroeid. Een beetje oppassen dus met die Akte van Mannheim, de grondvesting onder het succes van de Europese binnenvaart en van zeker drie zeehavens. Waarmee niet gezegd is dat de beschermvrouw van de Akte niet wat moderner mag worden aangekleed. Het waren goeie ideeën in 1868 maar we leven nu in 2012: het jaar van de Waarheid.
De waarheid begon met een sluisdeur die naar beneden kwam als een goed voorbeeld van slecht onderhoud. Onheilspellend voor het jaar van de waarheid voor de euro, voor Europa, voor het Nederlands elftal, voor het transitiecomité, voor Cruijff, Rhinecontargo en voor Barack Obama. Volgens de Maya’s eindigt 21 december de wereld met alle waarheden en leugens. Er zijn heus mensen die hun spaargeld nu opmaken omdat ze er na dit jaar toch niets meer aan hebben. Dat is natuurlijk uitstekend voor de economie, maar slaat gelukkig nergens op. Omdat de lange telling van de Mayakalender eind december op nul uitkomt (en opnieuw begint) worden grote veranderingen voorzien, zoals een wereldwijde bewustzijnsverandering.
Dat zou in de binnenvaart net op tijd zijn. Je denkt al snel aan het transitieproces. Terecht, maar het draait niet alleen om een stel beroepsvergadertijgers. Het gaat over de binnenvaart en het gaat over geld. Je kunt je spaargeld met rust laten, maar neem in je begroting wel een stevige contributie mee voor een stevige vertegenwoordiging, want die zal je nodig hebben, al is het maar om je de Cato de Oudes van het lijf te houden.
En zet wat centen opzij voor af en toe een leuke campagne om de binnenvaart op de kaart te zetten. Neem je voor: geen kaart zonder de binnenvaart.