Opnieuw wist het BVB te verrassen met een ludieke publieksactie in de imagocampagne voor Flexfleet (voorheen ‘de kleinere schepen’). Afgelopen zaterdag (14 januari) onthulde Annemarie Jorritsma, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer een enorme poster aan de onderzijde van een klapbrug in Amsterdam. Met de poster maakt de binnenvaart duidelijk dat zij met slechts één schip gemiddeld een hoeveelheid van 50 vrachtwagens op de Amsterdamse wegen kan uitsparen.
Met een harde knal spatte een champagnefles tegen de Overtoomse Brug in Amsterdam. In haar toespraak voorafgaand aan de opening gaf Jorritsma aan dat de binnenvaart ondanks de economische situatie hard aan de (water)weg timmert om het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid ervan te overtuigen om te kiezen voor vervoer over water. “We hebben echt goede kaarten voor de toekomst. De wegen lopen vol, terwijl de binnenvaart geen files kent. Daarbij levert vervoer over water een behoorlijke CO2-besparing op. Het valt niet mee om dat tussen de oren te krijgen.”
Flexfleet
De poster onder de brug maakt deel uit van de promotiecampagne FlexFleet en is een initiatief van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Het doek informeert passanten over de troeven van de binnenvaart en specifiek de kleinere typen schepen. Deze schepen transporteren iedere dag ruim 8,5 miljoen kilo aan goederen door de binnenstad van Amsterdam.
(foto BVB/Wilco Volker)
Met een smartphone kunnen passanten de extra grote QR-code op het brugdoek scannen. Deze QR-code straalt duidelijk uit dat de sector op innovatieve wijze werkt aan haar toekomst. Met de introductie van het overkoepelende branchelogo ‘the Blue Road’, een eigen reclamespot op tv en een wekelijks programma op RTL 7 is de binnenvaart actief bezig zichzelf zichtbaarder te maken.
De oud-minister van Verkeer en Waterstaat deed aan het einde van haar toespraak een mooie handreiking richting Den Haag: “Als men het in Den Haag heeft over ‘Beter Benutten, dan zeggen wij: stimuleer Nederland om binnenvaart beter te benutten’.”
Uitzending gemist
Gemiste uitzendingen van de RTL-serie Wereld van de Binnenvaart zijn te vinden op www.wereldvandebinnenvaart.nl. Er zijn twee afleveringen geweest. Nog zes te gaan. Naar de eerste aflevering keken 151.000 mensen.