- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHijsoperatie pijlers Zoutdam ging volgens het boekje

Hijsoperatie pijlers Zoutdam ging volgens het boekje

- Advertentie -

Delen

De hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen, is zondagochtend 31 maart met succes afgerond. Beide pijlers zijn volgens het boekje op hun definitieve plek gezet.

Het hijsen van de eerste pijler startte zaterdag 30 maart vroeg in de ochtend. In totaal heeft het hijsen van de twee pijlers ongeveer 30 uur geduurd. Ze zijn elk 27,50 meter hoog, 8 meter breed en wegen bijna 3.000 ton.

Gunstige omstandigheden

In het Paasweekend waren de omstandigheden om de hijswerkzaamheden uit te voeren gunstig. Zo mocht het niet te hard waaien, moest er voldoende zicht zijn en mocht het water in het Binnenspuikanaal niet te hard stromen.

Oorspronkelijk zou het plaatsen van de pijlers op woensdag 3 en donderdag 4 april zijn. Maar aannemer Van Hattum en Blankevoort vervroegde het karwei in overleg met Rijkswaterstaat, omdat naar verwachting de windkracht op 4 april ongunstig zou zijn om veilig te hijsen.

Voor het plaatsen van de pijlers werd kraanschip Gulliver ingezet. Dit kraanschip van de buitencategorie is 108 meter lang en 48 meter breed en beschikt over twee kranen van 90 meter hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4.000 ton. Verdeeld over twee ploegen waren in totaal ruim honderd mensen in touw om de pijlers te plaatsen.

Brievenbus

De zoutdam is een constructie om zout water selectief af te voeren naar de Noordzee, waarmee Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal voorkomt. Via de nieuwe Zeesluis IJmuiden stroomt namelijk veel meer zeewater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Te veel zout water heeft negatieve effecten op de natuur, de land- en tuinbouw en het drinkwater.

De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Doordat zout water zwaarder is dan zoet water, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het spui- en gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.

De tweede pijler. (foto Rijkswaterstaat / Ko van Leeuwen)

Zoutdam

De bouw van Zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden, worden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt. De pijlers zijn in acht stappen van 3,25 meter opgebouwd op een voet van 1,50 meter hoog.

Bij het storten van het beton zijn er ook ankers geplaatst. De ankers waren, samen met de hijsframes daaraan, nodig om de pijlers op te kunnen hijsen en te plaatsen op hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal.

De pijlers waren tijdens het hijsen nog hol en op deze manier niet te zwaar om op te tillen. Nu de pijlers op hun plek staan worden ze gevuld met zand.

Komende zomer worden de wanden geplaatst. In het najaar wordt vervolgens als laatste onderdeel een stalen zakdeur in de constructie aangebracht. Die deur is nodig om schepen te laten passeren voor het onderhoud aan het gemaal. De planning is dat de zoutdam eind 2024 in gebruik komt.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -