Vopak wil ook walstroom van Landtong Rozenburg

0
Vopak Europoort wil de tankers die daar afmeren ook aan de walstroom. (foto Vopak)

Ook Vopak Europoort kijkt naar walstroom. Daarover praat de terminal met Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam, verenigd in Rotterdam Shore Power BV. Op de Landtong Rozenburg wordt dit kwartaal de nieuwe installatie in gebruik genomen voor de grote schepen van Heerema. De stroom daarvoor komt van de windturbines op de Landtong.

Vopak Europoort ligt ter hoogte van de ligplaats van Heerema aan de andere kant van het Calandkanaal. Daarom wordt onderzocht of en hoe de nu gebouwde installatie op de Landtong ook voor Vopak kan worden ingezet.

Tankers

Bij de terminal van Vopak Europoort meren grote tankers aan. “Het aansluiten van dit type schepen op walstroom kent een aantal belangrijke technische uitdagingen en wordt daarom op internationaal niveau nog niet of nauwelijks toegepast”, aldus Havenbedrijf Rotterdam.

Het haalbaarheidsonderzoek van Vopak en Rotterdam Shore Power richt zich op goede technische en commerciële oplossingen, die wellicht dan ook als internationale standaard kunnen gaan dienen.

Haalbaar?

In het onderzoek van Vopak en Rotterdam Shore Power draait het om veiligheid en de technische en economische haalbaarheid: wat is er nodig om het te realiseren, wat kost dat en wat levert het op? Het onderzoek is komende zomer gereed.

Managing Director Timo Spaninks van Vopak Europoort zegt: “We zijn erg enthousiast over het samen met onze partners uitwerken van het concept. Dit zou tot significante emissiereducties in havens kunnen leiden.”

Havenbedrijf Rotterdam en Eneco leggen walstroom aan op de Landtong Rozenburg voor de schepen van Heerema. (foto Port Pictures)

Walstroomstrategie

Een belangrijk voordeel van walstroom is dat er minder stikstof, fijnstof en CO2 in de lucht komen. Daardoor neemt de luchtverontreiniging af en wordt klimaatverandering tegengegaan. Ook kan walstroom het geluid van scheepsmotoren verminderen.

Het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam hebben het afgelopen jaar een gezamenlijke walstroomstrategie gepresenteerd. Doelstelling daarvan is om tot 2025 acht tot tien walstroomprojecten uit te voeren, daarvan te leren en dan na 2025 walstroom op grote schaal toe te passen in de Rotterdamse haven.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.