Ook dit jaar zullen de kosten voor binnenvaartondernemers weer stijgen. De belangrijkste oorzaak is de hogere brandstofprijs, die sinds 2016 duurder wordt. Dit blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart door Panteia. Dat gaat uit van een totale kostenstijging van 3,4 tot 5,9 procent.

Het onderzoeksbureau heeft de rapportages onlangs geactualiseerd. Dat doet Panteia in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

Bij een gelijkblijvende inzetbaarheid van de schepen kwam de kostenstijging in 2017 voor de totale binnenvaart uit tussen de 2,7 en 7,1 procent ten opzichte van 2016. In de zand- en grindvaart ging het om 3,0 tot 5,0 procent hogere kosten.

“De kostenstijging is vooral het gevolg van toenemende brandstofprijzen, die in 2017 stegen met 14,8%”, schrijft Panteia. “De grootste stijging in kosten is dan ook te zien bij schepen die relatief veel vaaruren maken. Bij de continuvaart is het aandeel van brandstofkosten in de totale exploitatiekosten groot. Zonder de brandstof zou de kostenindex variëren tussen de +1,0 en +2,8 procent.

Want ook de reparatie- en onderhoudskosten, de arbeidskosten en verzekeringskosten namen toe. De gemiddelde rentelasten daalden daarentegen in 2017.

 

Brandstof weer duurder

Voor 2018 verwacht Panteia opnieuw een kostenstijging. De voorspelde kostenindex varieert tussen de +3,4 en +5,9 procent, afhankelijk van het type reis en schip. In de zand- en grindvaart moet gerekend worden op 3,4 tot 4,8 procent hogere kosten.

De stijging in brandstofkosten zet vrijwel zeker door dit jaar. De raming van het Centraal Planbureau gaat uit van een stijging van 10,6 procent. “Schepen met veel vaaruren zullen dus wederom de grootste kostenstijging kennen”, stellen de onderzoekers van Panteia. Maar ze waarschuwen dat de component brandstofkosten “behoorlijk onvoorspelbaar [is] en sterk afhankelijk van de omstandigheden die de wereldwijde oliemarkt bepalen. De huidige brandstofprijzen liggen zelfs al hoger dan het gemiddelde dat voor dit jaar wordt voorzien.”

Krapte op de arbeidsmarkt

Panteia’s voorspelling voor 2018 zou dus nog weleens aan de lage kant kunnen zijn. Zonder de brandstofkosten mee te rekenen, bedraagt de kostenstijging ook nog altijd tussen de 1,9 en 2,8 procent dit jaar.

Onder meer de arbeidskosten en onderhoudskosten stijgen flink. “Dit komt door krapte op de arbeidsmarkt en een grotere activiteit op de scheepswerven. Enkel de kapitaalkosten zullen dalen, als gevolg van lagere rentes die opnieuw verwacht worden.”

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.