Voor het eerst heeft een binnenvaartschip van 135 meter de binnenhaven van Delfzijl bezocht. Dat meldt Groningen Seaports op zijn website. Het gaat om de Avalon die woensdag 26 mei de Oosterhornhaven invoer. Het schip arriveerde via de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD).
“Eerder deze maand hadden we al een binnenschip van 135 meter in Delfzijl om zout te laden voor Nobian (voormalig Akzo/Nouryon), maar dat schip voer via de zeekant en niet via het kanaal”, vertelt havenmeester Pieter van der Wal van Groningen Seaports. “Daarmee heeft de Avalon dus de primeur en daar zijn we ontzettend trots op.”
Oosterhornhaven
De Oosterhornhaven was ooit gebouwd voor schepen van 105 meter, maar is nu ook toegankelijk voor langere schepen. Van der Wal: “Daarvoor hebben we eerder dit jaar een simulatie gedaan, waarbij de haven, schepen en verschillende omstandigheden allemaal in een simulatietraject zijn nagemaakt. Met binnenschippers die bekend zijn in het gebied hebben we gesimuleerd, want het bezoek van langere schepen moet veilig zijn en in de praktijk ook kunnen. Dat is nu voor het eerst gelukt en daar zijn we blij mee.”
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is van groot belang voor Groningen Seaports. “Zonder een goede verbinding met het achterland is een haven nergens. De binnenvaart is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Sinds 2003 is het zouttransport van Delfzijl naar Rotterdam verschoven van zee- naar binnenvaart, dankzij de verbreding en verdieping van het Eemskanaal. Er zijn inmiddels tientallen schepen van 135 meter die een ontheffing van Rijkswaterstaat hebben om de HLD te mogen bevaren. Zulke schepen maken groei mogelijk, vestiging bij de havens aantrekkelijker en de toekomst voor transportafhankelijke bedrijven bestendiger.”
Waterstof
Voor het zouttransport tussen Rotterdam en Delfzijl wordt op korte termijn het eerste binnenvaartschip op waterstof gebouwd. Het gaat om de Antonie van Harm Lenten. Die wordt ook 135 meter.
“Minister Cora van Nieuwenhuizen stelde onlangs 4 miljoen euro beschikbaar voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen ervan. Daarmee speelt de binnenvaart in op een schone toekomst. Dat past hier ook, want we zetten vol in op biobased chemie. En als het stikstofprobleem is opgelost, moet hier jaarlijks een miljoen ton staal verwerkt worden dat daarna naar Almelo gaat. Allemaal via binnenvaartschepen, die buitenom ook kunnen doorvaren naar de Eemshaven”, aldus havenmeester Van der Wal.