Met ruim 2,5 miljoen euro subsidie per jaar steunt de Vlaamse regering vijf binnenvaartprojecten, zo werd 26 juli bekend. Die moeten het intermodaal aanbod van en naar de Vlaamse zeehavens verbeteren via nieuwe corridorshuttles.
Het geld is afkomstig uit het Impulsprogramma Binnenvaart. Dat moet meer vervoer over water opleveren en zo de bereikbaarheid van de Vlaamse havens verbeteren en de druk op het wegennet verlichten. Voor het programma werken het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en beheersmaatschappij Lantis (Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerking) samen.
Lading bundelen
Het Impulsprogramma levert een tijdelijke ondersteuning aan de binnenvaart. Inland terminals, barge operators en andere intermodale partijen konden begin dit jaar samenwerkingsprojecten (‘corridor-shuttles’ en ‘terminal-hub shuttles’) aanmelden voor vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges. Het gaat specifiek om containervervoer. De bedoeling is om de afhandeling van de containerbinnenvaart op de zeehaventerminals betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de havens te verminderen.
Een aantrekkelijker binnenvaartaanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart, zo is de opzet. Daarvoor zet men in op samenwerking tussen inlandterminals in het achterland. Door bundeling van ladingstromen zijn minder aanlopen nodig.
Corridorschip
Uit negen inzendingen zijn nu vijf projectvoorstellen voor nieuwe corridorshuttles geselecteerd. Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal 2.671.959,95 euro beschikbaar gemaakt.
Het gaat om AnGeL (Antwerpen-Genk-Luik) via het Albertkanaal, de North Sea Port-shuttle van PSA en DP Word in de Gentse Kanaalzone, de Corridor Brussel-Zeekanaal van Brussel tot Willebroek en de Shuttle Maascorridor Nijmegen-Alblasserdam naar Zuid-Nederland.
De deelnemende terminals zetten regelmatige binnenvaartdiensten op tussen zeehaventerminals en inlandterminals. In elke samenwerking worden containers gebundeld op één ‘corridorschip’ dat containers van meerdere terminals op de route verzamelt.
Aandeel verhogen
“De komende vier jaar maken we met dit programma jaarlijks meer dan 2,5 miljoen euro vrij om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren, het aanbod te verhogen en de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart te verbeteren”, zegt Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
“Deze samenwerking moet leiden tot een betere werking van de integrale logistieke keten van en naar de Vlaamse zeehavens. We geven het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inlandterminals een boost en creëren efficiëntiewinsten voor bedrijven. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de containerbinnenvaart van en naar de Antwerpse haven te verhogen tot 42 procent.”
Vlottere afhandeling
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, zegt: “Dit initiatief past volledig binnen ons doel om de betrouwbaarheid en de efficiëntie van de containerbinnenvaart in onze haven te verbeteren. Door samen te werken op belangrijke vaarroutes, bundelen we volumes en krijgen we een vlottere afhandeling aan de containerterminals. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van de binnenvaart voor containervervoer.”
Daan Schalck, CEO North Sea Port: “North Sea Port gaat voor meer duurzaam en efficiënt transport. Nu al gaat in North Sea Port 58 procent van de maritieme stromen van en naar het hinterland via de binnenvaart. Onze ambitie om het transport van containers via binnenvaart nog verder te doen toenemen en meer regelmatige binnenvaartverbindingen te realiseren door de bundeling van goederenstromen en meer samenwerkingen, sluit mooi bij aan bij dit Impulsprogramma binnenvaart.”