- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaamse binnenvaart op weg naar één vertegenwoordiging

Vlaamse binnenvaart op weg naar één vertegenwoordiging

- Advertentie -

Delen

Naar het voorbeeld van Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) lijkt de Vlaamse binnenvaart klaar voor een volgende stap: het in elkaar schuiven van de bestaande binnenvaartorganisaties tot één geheel. Maar er is meer nodig om de belangen van de sector professioneel te kunnen blijven behartigen. Namelijk belangstelling onder binnenvaartondernemers om weer lid te worden van een vereniging.

Tijdens de Open Scheepvaartdagen organiseerde het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), de koepel van Vlaamse binnenvaartorganisaties, een debat over de toekomst van de belangenbehartiging in de Vlaamse binnenvaart. Het KBV lijkt ruim 3 jaar na de oprichting zijn bestaansrecht te hebben bewezen. Sabrina Kegels (Algemene Schippersbond) vindt dat de sector er sterker voorstaat nu de krachten worden gebundeld.

 

Centraal aanspreekpunt

Hilde Bollen (Promotie Binnenvaart Vlaanderen) onderstreept het belang van één centraal aanspreekpunt voor overheden. “Mijn ervaring is dat de sector het vroeger vaak eens was over 90% van de punten, maar over de 10% waarover de meningen uiteenliepen, ging men heel hard roepen tegen overheidsinstanties”, schetst Bollen.

“Dit maakt het moeilijk voor overheden om te beslissen welke oplossingen de juiste zijn voor de sector. Daarom hebben wij het KBV vanaf dag één verwelkomd. Voor PBV als ontmoetingsplatform tussen overheid en bedrijfsleven is het belangrijk om één centraal aanspreekpunt in de sector te hebben. Overheden zijn vaak bezig met reglementen die pas 5 jaar later effect hebben voor de mensen in het veld. Aangezien het op dat moment te laat is om nog te reageren, heeft de binnenvaart een structuur nodig om proactief met onderwerpen aan de slag te gaan.”

 

“We zouden 2 betaalde krachten moeten hebben, maar dat lukt ons nu in de verste verte niet”

Binnenvaartondernemer Patrick Hermans vindt het prettig om met al zijn vragen terecht te kunnen bij één koepelorganisatie. En ook voor banken is het KBV een nuttig instrument.

Harald Schaffers (BNP Paribas Fortis): “Het financieren van binnenschepen is in de huidige tijd niet evident voor banken. De inkomsten van binnenvaartondernemers zijn vaak volatiel, terwijl een groot deel van de kosten wordt vastgelegd bij de aankoop van een schip. Als een schip bij faling (faillissement, red.) van de onderneming verkocht moet worden, zijn de verkoopprijzen vaak onaantrekkelijk. Een reden te meer om blij te zijn met deze overkoepelende binnenvaartorganisatie, die banken kan informeren over hoe de sector de komende jaren gaat evolueren.”

 

Vrijwilligers

En nu is het tijd voor een volgende stap, zei KBV-voorzitter Gisèle Maes. De Vlaamse binnenvaart moet toe naar één belangenvereniging om een aantal problemen het hoofd te kunnen bieden. De bestaande organisaties hebben te weinig mensen die nog actief naar vergaderingen gaan en zaken voorbereiden. Ze hebben ook te weinig middelen: van de circa 1.000 Belgische binnenvaartondernemers is slechts één vijfde lid van een organisatie.

“We hebben dringend professionele, betaalde krachten nodig om de belangenvertegenwoordiging te waarborgen. Alles drijft nu op vrijwilligers, en deze mensen worden ouder. We moeten – naar het voorbeeld van BLN – toewerken naar één organisatie. BLN heeft inmiddels 8 betaalde krachten. Wij zouden er 2 moeten hebben, maar dat lukt ons nu in de verste verte niet.”

 

Eigen broek ophouden

De hand ophouden bij de overheid om extra middelen te krijgen, vindt Maes niet de juiste aanpak. “Daar hebben we in het verleden wel voor gepleit, maar je moet als beroepsvereniging in staat zijn om jezelf te financieren. Dan sta je namelijk sterker in het verdedigen van je belangen bij de overheid. Ik roep dan ook alle binnenvaartondernemers op om zich weer aan te sluiten bij een organisatie.”

“Als het geld niet terug naar ons terugkomt, moet het ITB maar worden afgeschaft”

Daarnaast ijvert het KBV al 3 jaar voor het terugvloeien naar de sector van (een deel van) de exploitatievergoeding die alle Belgische schippers afdragen. Dit geld gaat naar het Instituut voor Transport langs de Binnenwateren (ITB), dat het onder meer besteedt aan onderzoek.

Een voorstel van de Vlaamse organisaties om de niet-bestede middelen jaarlijks terug te storten naar de sectorvertegenwoordiging werd tijdens de laatste ITB-vergadering door het ITB-bestuur afgewezen. Maes roept binnenvaartondernemers op een brief naar het ITB te sturen met een kopie naar het KBV.

“Met dit geld zouden we al 2 mensen kunnen betalen om de belangenvertegenwoordiging te behartigen. We trachten dit nog steeds voor elkaar te krijgen, maar door de regionalisering is het niet eenvoudiger geworden. Als het geld niet terug naar ons terugkomt, moet het ITB maar worden afgeschaft.”

 

Tekst en foto : Sarah De Preter

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -