- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVierde samenwerking op rij tussen VEKA Shipbuilding en Marbia Shipping

Vierde samenwerking op rij tussen VEKA Shipbuilding en Marbia Shipping

- Advertentie -

Delen

VEKA Shipbuilding en de Belgische onderneming Marbia Shipping hebben een jarenlange samenwerking. In 2005 werd de op de Werkendamse werf afgebouwde tanker Almeria (110 x 11,45 meter) overgedragen aan de familie Braeckman van Marbia Shipping. In 2013 volgde de tanker Antibes (135 x 15 meter) en een jaar later de Antares (135 x 15 meter).

Als uitbreiding van de vloot van de Belgische rederij werd onlangs de tanker Marbella (135 x 17,50 meter) in Werkendam overgedragen aan de trotse eigenaren uit Brecht. Opvallend detail: de eerste drie schepen hadden ABC-motoren aan boord, terwijl er voor de Marbella gekozen is voor twee Caterpillars 3512 van 1521 pk bij 1600 toeren.

 

Ledverlichting

“De 8600 ton metende Marbella is afgebouwd met hoogwaardige producten en met een luxe afwerking op gebied van onder andere het timmerwerk, de mast en de stuurhut. Ook de binnendoorgang ziet er zeer fraai uit”, stelt Reinier Platschorre. Hij heeft een ruime ervaring in de scheepvaartbranche en is sinds twee jaar een gewaardeerd projectmanager bij VEKA Shipbuilding.

Hij vertelt verder: “Het casco is gebouwd in het Roemeense Severin. Een hoogwaardig isolatiepakket zorgt aan boord voor een geluidsvolume van maximaal 58 dB en in één van de slaapkamers zelfs slechts 47 dB. Alle verlichting aan boord is uitgevoerd in led; drie jaar geleden was dat in de branche nog heel bijzonder, maar bij VEKA Shipbuilding is dat inmiddels standaard.”

“Ik heb tijdens de afgelopen  periode samengewerkt met Mario Braeckman, die de complete afbouw voor Marbia heeft begeleid.” De eigenaar heeft de Marbella op vrijwillige basis laten keuren op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu, met als resultaat een Green Award Zilver; de familie Braeckman draagt daarmee op een positieve manier bij aan een duurzamer leefomgeving.

 

Leidingwerk

Het leidingwerk van de 2-partijentanker is door VEKA in eigen huis gefabriceerd. Reinier Platschorre zegt daarover: “De Marbella is een 2-partijen­tanker voor gas- en stookolie en beschikt daarvoor over twaalf tanks (met spiralen) van 750 kuub elk. “De tanker beschikt verder over een technische olieketel. De vlamkerende roosters op de ladingtanks zorgen voor een II-b certificering.”

“Binnen de VEKA Group worden de leidingsystemen op alle uitvoeringen van dubbelwandige chemie- en mineralentankers in eigen afbouw verzorgd. Onze engineers besteden bij het ontwerp veel aandacht aan milieu en veiligheid. Ook aan boord van de Marbella is er sprake van hoogwaardige kwaliteit in combinatie met goede degelijkheid.”

De type C-tanker is uitgerust met zes EPS ITT Bornemann-pompen met een gecombineerde capaciteit van 1.800 kuub per uur.

 

Unibarge

Evenals de andere schepen van de vloot van de familie Braeckman gaat de Marbella in het ARA-gebied varen voor bevrachter Unibarge.
Met de tankers Almeria, Antibes, Antares en Marbella heeft de vloot van Marbia Shipping een totale capaciteit van bijna 26.000 kuub gas- en/of stookolie.

tekst: Jan Hoek

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -