- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLuyt Groep bouwt weer nieuwe kotters in Den Oever

Luyt Groep bouwt weer nieuwe kotters in Den Oever

- Advertentie -

Delen

In een tijd van een almaar krimpende vissersvloot is het opmerkelijk vast te stellen dat er in Den Oever twee nieuwe garnalenkotters zijn afgebouwd. De Luyt Groep is de hoofdaannemer.

We bezoeken de werf in maart. Op weg naar Den Oever via de Afsluitdijk klotsen de ijsschotsen nog volop tegen de stenen walbeschoeiing aan. Zo laat in maart lijkt het nog steeds winter, maar in Den Oever schijnt de zon volop en bij de havenkade waar de Luyt Groep huist, lijkt er zowaar een beetje lente door te breken.

Waar we voor komen, valt niet over het hoofd te zien: de twee hoofdrolspelers liggen gebroederlijk naast elkaar majestueus in de zon te blinken, terwijl personeel op het dek druk bezig is met de afbouwwerkzaamheden van de twee kotters. Binnen op kantoor bij machinefabriek/scheepswerf Luyt licht Patrick Koopman het nieuwe project uitvoerig toe.

 

Twee opdrachtgevers

De WR 12 (Emma) en de WR 212 (Rein Willem), want zo heten deze twee garnalenkotters, worden in opdracht van respectievelijk
Gerard Kranendonk en Rein samen met zoon Jelle van der Burg gefabriceerd.

Uitbreiding van een vissersvloot en dan ook nog met twee boten tegelijk, dat is wel heel bijzonder. Hoe zit dat? We vragen het hoofd verkoop en productie Patrick Koopman.

“Dat is inderdaad wel bijzonder. Wieringen heeft een grote vissersvloot met meer dan veertig schepen, het merendeel zijn garnalenschepen. Het is de enige vloot die momenteel nog uitbreidt. En dat komt doordat het goed gaat met de garnalenvisserij. Beter gezegd: er is een aantal goede jaren achter de rug, waarbij vooral het jaar 2016 eruit sprong. Dat was het beste garnalenvangstjaar ooit. En daarbij waren ook nog eens de prijzen erg goed, door onder andere vraag vanuit China.”

“Op een gegeven moment kwamen de twee opdrachtgevers bij ons langs. Ze wilden graag investeren in een nieuw schip. We hebben toen eerst nog besproken om twee bestaande schepen op te knappen en te moderniseren. Maar uiteindelijk voelden de vissers toch meer voor twee geheel nieuw te bouwen kotters, voorzien van alle nieuwe technieken en uitrustingen.”

Twee schepen tegelijk, was dat toeval? “Nou nee”, antwoordt Koopman, “door gezamenlijk te kiezen voor twee bijna identieke ontwerpen, kon er ook nog flink in de totale kostprijs per schip bespaard worden.”

Garnalenkotters

De schepen die de garnalen­vissers gebruiken onderscheiden zich van bijvoorbeeld de Urker vloot door hun afmetingen en aandrijving. Koopman: ‘De lengte van het schip blijft binnen de 24 meter en de motor beneden de 300 pk. Door die geringe afmeting en daardoor diepgang, kunnen de boten binnen de 12-mijls-zone van de kust varen. De Urker boten lopen wel op vanaf 500 tot wel 3.000 pk. De vissers gaan meestal van begin mei tot eind juni op garnalenvangst. Nu, begin maart, zijn ze bij de Duitse kust, tot het einde van de maand.”

Er is gekozen voor nieuwbouw in plaats van opknappen van verouderde schepen. Het voordeel is dan natuurlijk dat je een schip kan krijgen dat geheel naar eigen wensen is opgetuigd.

Koopman licht de voordelen toe: “In dit geval zijn de twee kotters uitgerust met zuiniger motoren (van Caterpillar) en zijn de cabines beter geïsoleerd. Verder is het achterschip open, wat als groot voordeel heeft dat dan de visnetten makkelijker zijn op te halen.”

 

Samenwerken

Als hoofdaannemer is Luyt verantwoordelijk voor het hele nieuwbouwtraject: van ontwerp naar cascobouw, naar afbouw tot en met aflevering. “Momenteel zitten we dus midden in de afbouw. Na het plaatsen van de Caterpillar C12 hoofdmotor en generatorsets en vier Luyt trommel-vislieren en rvs jumper/loslieren, gaan diverse onderaannemers aan de slag met hun specialiteit.”

“Het is dus nu een komen en gaan van divers personeel aan boord van de WR12 en de WR212. Zo werken we samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio, zoals Tijsen voor elektrawerk, Schrier voor timmerwerk, De Greef voor loodgieterswerk, CIV Den Oever voor diverse leveringen en Polar voor levering van de koeling en de ijsmachine. Al met al zit er zo’n 3500 manuren werk in per schip.’

Buiten aan de kade is duidelijk dat er met man en macht wordt gewerkt om de twee kotters op tijd af te krijgen.

tekst en foto’s: Menno Bonnema

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -