Vidi is één van de drie

0

Als casco gebouwd op de Malbow Shipyard in Wroclaw, geleverd door Rensen Shipbuilding en ingebouwd door Dolderman Motoren is type C-tanker Vidi –amper veertien dagen oud – alweer met de achtste reis onderweg voor Unibarge. De Maatschap Vidi is eigenaar van de 110 x 11,45 meter uit Zwijndrecht. Aan boord staan Wilout Baan en John van der Donk aan het roer.

De stuurhut is door Verveer scheepsbetimmering ‘opgepimpt’.

Vidi is een naam met pretentie, maar wanneer het om drie schepen gaat kan een drie-eenheid niet sterker zijn. De Veni zal eveneens bij Dolderman worden afgebouwd en de Vici bij Koedood. Veni, vidi, vici: Ik kwam, zag en overwon, de bekende Latijnse uitspraak van Julius Caesar, die hij deed in 47 voor Christus. Volgens de overlevering zou Caesar een tableau met deze zegespreuk hebben laten meedragen in een triomftocht.
Hierin verschillen de huidige eigenaren met de beruchte krijgsheer. Niks triomftochten; gewoon je werk doen en overwinnen doe je pas wanneer je "het lek boven water hebt". Niettemin was er al een klein feestje bij Dolderman aan de kade toen Anita Roth in een select gezelschap de Vidi zijn naam gaf, bekrachtigd met champagne.

Rijk gevuld
Dolderman maakte de tekening voor de leidingstraat en de Malbow Shipyard heeft die onnavolgbaar gerealiseerd. Overigens, het casco is van model niet uniek, de kwaliteit is dat wel. Het is een type Moneymaker, gelijkwaardig aan een vorig schip van die scheepsnaam. Doldermans inbouw van weliswaar een standaardschip resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storingsvrij uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud. De inbouwspecialisatie van Dolderman is alom zichtbaar rond de Caterpillar 3512. Ook onder de platen!
Het schip heeft acht tanks en een gelijk aantal Marflex-deepwellpompen. De ballastpomp, geleverd door EPS, is eveneens een deepwel, type EPS 400. Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar in combinatie met energie van Caterpillar. Rullens Elektrotechniek heeft de specifieke wensen vertaald in innovatieve oplossingen. De stuurhut komt van Kampers en is door Verveer scheepsbetimmering opgepimpt tot een representatieruimte voor de maatschap Vidi met kantoor- en navigatiedoeleinden. De woningindeling is praktisch, met een eigen plek voor alle bemanningsleden.
Met Marcel Roth – één van de opdrachtgevers voor de Vidi Maatschap – belichten we nog even de nieuwbouw en reparatie bij Dolderman. “Zo’n installatie loopt goed, met vaste leveranciers en onderaannemers, professionele coördinatie. We zijn er kind aan huis.”

(foto’s Johan de Witte)

Storing die niet kwam
Kapitein Wilout Baan, Middelburger van afkomst die zijn voornaam van zijn beide opa’s Willem en Wout kreeg (daar vraagt iedereen naar), was vier weken lang met primer bezig, bemoeide zich met het installeren teneinde het abc van de Vidi te doorgronden. Wilout beet het spits af, inmiddels zitten er al acht ‘trekkies’ op.
“Fijn schip, zat te wachten op een storing die niet kwam”, vertelt Wilout die net thuis is van zijn eerste wacht. In vergelijking met een schip van dertig jaar vaart en manoeuvreert dit als de brandweer!
Collega John van der Donk, die tolueen aan het laden is in de Geulhaven als we hem bellen, voegt eraan toe: “Techniek, apparatuur, vaareigenschappen en comfort maken de Vidi tot een perfect schip om mee te werken.”

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.